-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt bilmerke i Norge bekrefter: Skal lansere flere varebiler
RSA er ny importør for kinesiske JAC. Nå bekrefter de at både en kassebil og en pickup står på den norske menyen.
I dag møtes 200 ansatte fra forhandlere i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Litauen og Latvia til det første forhandlermøtet for JAC i Europa.
Det skjer i ærverdige Drammen teater.
Nå bekrefter
RSA at de selv skal stå for salget både i Oslo og i Drammen, og bilene skal selges
i de samme lokalene som Suzuki og Isuzu.
- Vi tror dette blir en god løsning, sier konsernsjef Frank Dunvold.
- Oslo og Drammen er store markeder og det er ikke enkelt å finne forhandlere som har muligheter for å starte opp med et nytt merke i de to byene
- Blir det også RSA detalj i andre store byer?
- Det har vi ikke planer om i dag. Vi har uvanlig stor pågang etter de som vil bli forhandler og ser oss ikke ferdige før vi har 50 forhandlere i Norge.
Utvider modellutvalget
Før sommerferien kommer 1.200 JAC til Drammen og i løpet av hele året skal RSA motta 3.000 biler.
- Nå er vi i gang. Alt skal fordeles mellom alle forhandlere i de land vi dekker, sier Dunvold.
På dagens forhandlermøte viser RSA for aller første gang flere nye JAC-modeller som blir lansert.
Det første som kommer er – elektrisk varebil. Det er en standard kassebil med tohjulsdrift.
Deretter vil det bli lansert en ladbar hybrid pickup med firehjulsdrift. En bil som direkte vil konkurrere med Isuzu. Ifølge RSA selges det årlig rundt 5.000 slike biler i Norge og de sier «Isuzu er nesten uten konkurrenter – før JAC lanserer sin bil». Den samme picupen blir også lansert med tohjulsdrift.
Det kommer en bil i B-segmentet og i 2024 kommer det en rekke oppgraderte modeller.
Nå reiser ledelsen i RSA til Kina for å se på alt det fabrikken har i sitt modellprogram. Det inkluderer en bybil og en stor fem dørs personbil.
- JACs modelprogram er enormt, sier Dunvold. Mindre er det ikke blitt etter at det etablerte samarbeidet med Volkswagen.
10 på vei inn i kjeden
I dag er 35 som har signert forhandleravtale. Størst blir RSA Detalj foran Mobile som blir forhandler i Moss, Førde og Kristiansand.
- Vi er ikke fornøyde før vi har 50 forhandlere. 10 kontrakter er ute til signering. Det er bare et tidsspørmål før vi har så mange. Jeg tror vi setter rekord på å etablere en forhandlerkjede, sier Lars Havre som leder JAC-avdelingen hos RSA.
I dag mangler JAC forhandler i Grenland, alle byer på Møre-kysten, Troms og Finnmark samt rundt Mjøsa.
- Vi har interessenter over alt, sier Dunvold.
Han vil så gjerne si hvem som vil bli forhandlere – men må vente til kontraktene kommer i retur. De ti som ikke har signert får ikke delta på dagens forhandlermøte.