Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY
Iveco S-WAY

Overraskelse fra Iveco

Etter en intens uke med transport av en mystisk boks, med full dekning på alle mulige nettplattformer, endte det hele med en ny bil: Iveco presenterte sin nye generasjon S-WAY langtransportbil.

Publisert

Stuntet var vellykket, det ble stor oppmerksomhet rundt en slags karavane der sjåfører i Iveco-biler kjørte fra post til post under maks overvåking fra nettet.

Det hele startet i Truck Village, konsernets hovedavdeling i Torino, og fortsatte til traktorfabrikken i St. Valentin i Østerrike (der man finner Magna rett rundt hjørnet).

Derfra til Ivecos store design- og testsenter i Ulm, Tyskland (minner fra Magirus) – og så motorfabrikken i Bourbon-Lancy, Frankrike (rester etter samarbeidet mellom GM og Fiat).

Det hele endte i Madrid (minner fra Pegaso) med et stort arrangement der det selvfølgelig viste seg at innholdet i den mystiske stafettpinneboksen var nøkkelen til en helt ny bil.

Det er åpenbart to ting man legger vekt på med denne nye bilen. Det ene er det nye førerhuset og det andre er telemetri-mulighetene.

– Dette er mye mer enn en bil. Dette er en komplett forretningsmodell, var blant noe av det Hubertus Mühlhäuser, toppsjef i CNH Industrial, sa ved avdukingen.

I klartekst betyr dette at vi har en bil med helt ny hytte, nye ideer i interiøret, oppkoblingsmuligheter og sjåførstøtte-systemer man ikke har sett make til fra den kanten før – i tillegg til oppgraderinger av resten av bilen for å gjøre TCO stadig lavere.

Det påstås for eksempel at man har oppnådd 4 prosent lavere drivstoff-forbruk igjen – et typisk bidrag til å senke total-kost nivået.

Men også i avdelingen for de smarte små detaljene ser man nyheter på denne bilen. For eksempel består støtfangerne nå av flere deler – en skade betyr med andre ord ikke at man må skifte hele enheten.

Førerhuset er bygget rundt føreren, får vi vite. «Our story, Your story» var temaet under hele den mystiske turneen – det var sjåførens historie det hele tiden dreide seg om, og med det nye førerhuset skal altså sjåførens historie bli enda bedre.

Blant annet med hjelp av telematikken som styres gjennom bilens Connectivity Box – der data samles inn, bearbeides og utveksles i sanntid. Både bileier og sjåfør er koblet opp mot bilen via mobile enheter hele tiden, over et system som er utviklet av Microsoft.

En annen profilert samarbeidspartner ved lanseringen var Shell. Ikke på grunn av diesel – Iveco og Shell er vel kommet lengre enn de fleste når det gjelder å bruke naturgass. De er i hvert fall de flinkeste til å fortelle om det og fremheve fordelene.

I tillegg til utslippsfordelene forteller de to om en rekkevidde på 1600 km med 460-hesters motoren. Da går det an å planlegge fyllinger.

Det var mye originalt ved denne nybilpresentasjonen. Og en skikkelig ny vri var at det ikke lenger bare ble presisert at her var «føreren i sentrum». Denne bilen er nemlig til de grader et service-system at denne gangen er også «kunden i sentrum».

Og da tenkes det åpenbart på den kunden som kjøper tjenester av bil og bileier, ikke den kunden som kjøper bil av Iveco.

Selv om han er sikkert også inne i bildet fremdeles.

Powered by Labrador CMS