-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ivecos todelte energi
Iveco har allerede sin fullelektrifiserte Daily. I Hannover viste de utstillingens mest spennende hybrid. Dual Energy het den.
Tre hovedområder har Iveco lagt vekt på da de gjorde layouten på sitt Daily-baserte hybridforslag: Bilen skulle være smart, ren og smart.
Målet var en bil som kunne svitsje til den driftsformen som var mest passende i enhver situasjon, og sluttresultatet skulle være 25 prosent reduksjon i forbruk (og CO2 utslipp).
Plattformen er den mest fleksible delen her, og en rekke av patentene rundt den nye konstruksjonen er konsentrert nettopp her.
Den skal kunne ta forbrenningsmotor på langs og tvers, forhjulsdrift eller bakhjulsdrift, være utstyrt med et mildt hybridsystem eller med en hybrid der forbrenningsmotoren er en “range extender”, det skal være en mengde muligheter ut fra det samme grunnlaget.
At Daily-chassiset også kan brukes til varebil, chassis cab, skolebuss eller campingbil, øker jo bare antall muligheter.
Slik chassiset ble presentert i Hannover, var den en mild hybrid med en transferkasse halvveis på drivlinjen, som fordelte elektrisk eller mekanisk kraft til bakhjulene, mest mulig effektivt.
Men føreren kan selvfølgelig velge ren elektrisk drift - for eksempel ved kjøring i bysentra, eller - i et annet scenario - kan man tenke seg mekanisk forhjulsdrift, elektrisk bakhjulsdrift, og firehjulsdrift når man velger begge driftsformene.
Noe som gjorde denne konseptbilen spesiell, var at Iveco gjorde stort vesen av alle samarbeidspartnerne, og ikke lot som om dette var deres utvikling alene, slik store bilprodusenter ofte har en tendens til.
Så la oss gjengi hederslisten:
Bosch på e-Drive enheten, den smarte inverter-kontrollerte elmotoren.
Brembo på en lettvekts bremsekonstruksjon med karbon-keramiske skiver og full elektrohydraulisk by-wire kommando.
Denso på et to-nivå kjølesystem som sørger for kjøling både av forbrenningsmotor og batteripakke.
Johnson Controls for Li-ion batteripakka
ArcelorMittal for spesialstål til chassiset (styrke og lav vekt)
Sole som har utviklet og produsert fiberforsterkede plast-moduler som alle utfører mer enn en oppgave. Vektbesparende.
Streparava som har bygget en forstilling i aluminium og kompositmaterialer: høy bærekraft og lav vekt.
Xperion for fiberforsterkete materialer i for eksempel bladfjærer eller drivaksler.
ZF for elektrisk styring
Dainese for airbagutstyrte seter i skolebusser (en virkelig nyhet)
Og Fiat Powertrain Technology for blant annet forbrenningsmotor og transferkasse.
En annen detalj som gjør denne konseptbilen meget spesiell er at Iveco ikke hadde produsert visuelle informasjoner som er egnet til å bringe videre. Derfor disse dårlige avfotograferingene fra plakater og en liten brosjyre.
Men de vi snakket med var så sikre på at dette var veien fremover at vi garantert kommer til å få flere, og tydeligere detaljer om ikke så alt for lenge.