-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Iveco TurboStar:
Gammelt hedersnavn vekkes til live igjen
Iveco sender i disse dager en TurboStar ut på landeveiene i Norden for å vise den frem på messer og hos lokale Iveco-forhandlere. Men dette er ikke noe minne fra 80-årene, derimot en spesialutgave av en flunkende ny S-Way med 530 hesters Cursor 13-motor.
Bilen ble først vist på Kuljetus-messen i Finland der den fikk stor oppmerksomhet, ikke bare fordi den var en nyhet, men også fordi den vakte så mange minner hos litt eldre sjåfører. Det ble tross alt solgt ca. 50.000 slike biler i sin tid.
– Det blir spennende å se om interessen er stor for å se den fine redesignede TurboStar på de andre nordiske markedene også i løpet av sommeren, sier Jørgen Andreassen – Ivecos mangeårige testsjåfør som selv kjørte mange turer i den opprinnelige utgaven på åtti-tallet.
– Jeg har så mange gode minner fra denne lastebilen og gleder meg til å dele erfaringer og minner med andre som også kjørte lastebilen på 80-tallet.
Nytolkning
Den nye utgaven har fått en nytolket og modernisert styling med TurboStars tofargede røde og metallgrå tema. Og langs førerhuset ses de klassiske Iveco-fargene – gult, rødt og blått, som er tilpasset formen på Iveco S-Way.
Designerne har også fått med noen av de spesielle detaljene fra den originale TurboStar. Blant annet de forkrommede stengene på de bakerste delene av førerhuset og under undervognen på siden, og forkrommede felger og dørhåndtak. Bakrutegitteret som ble spesialdesignet for å gi mer lys inne i TurboStar, er gjenskapt på sideveggen i førerhuset.
Vintage-følelsen fra den originale TurboStar dukker også opp i interiøret, som er oppdatert med en moderne tolkning. Setene er trukket med fløyel, det samme materialet som i den originale TurboStar. Den røde fargen passer perfekt til det ytre, og setene har pene lysegrå sømmer.
Den originale logoen er også med i den redesignede versjonen, brodert på seter, puter og madrass og i matt krom i hanskerommet.
Lang historie
I 1982 kjørte prototyper av TurboStar sine første runder på Iveco-banen i Markbronn (Ulm, Tyskland), i Finland (Ivalo) og på banen ved Nardò (Lecce, Italia). TurboStar ble lansert som etterfølger til Iveco Turbo-serien i 1984 i Strasbourg og var et perfekt kjøretøy for langtransport, med helt nydesignet chassis.
– Jeg husker blant annet at førerhuset og komforten var mye dårligere i den. Og det er en helt klar forbedring at det har blitt mer plass og bedre senger, sier Jørgen Andreassen og viser stolt frem et bilde av førerhuset fra den gang han kjørte rundt i sin 190.38 – 3800 – 4x2 med 380 hester fra en 6-sylindret rekkemotor på 12,9 liter og en 16 trinns synkronisert ZF-kasse.
Luftfjæring bak og spoilersett tilhørte spesialitetene den gangen.
– Denne spesialutgaven av Iveco S-Way som nå kommer til Skandinavia, hyller dette ikonet fra fortiden på fineste måte, konkluderer Jørgen Andreassen.