Like fullt klarer den norske importøren, RSA, på imponerende vis å stadig hevde seg i øvre sjikt på OFVs registreringsstatistikk i det tøffe pickupsegmentet. Trolig er det takket være konkurransedyktige priser og et gjennomprøvd produkt som tåler røff håndtering.
Åtte år siden sist Men nå er det alstå ting på gang. Nyheten ble presentert i Thailand rett før helgen.
At verdenslanseringen foregikk akkurat der har sin naturlige forklaring i at dette er landet hvor pickupen produseres, og samtidig er det et av verdens største markeder for pickuper.
Annonse
Åtte år har nå gått siden D-Max fikk sin forrige store oppgradering, og modellen har kun fått noen små justeringer etter det.
Nå omtaler Isuzu endringene på sitt populære arbeidsjern som et «fullstendig modellskifte». Likevel vil du fortsatt kjenne den igjen som en Isuzu.
Bilen har bokstavelig talt blitt litt større i kjeften, men den kraftige, store grillen har mye av det samme uttrykket som utgående modell. Karosseriet ser ut til å være litt skarpere i kantene og i fronten sitter nye hovedlykter med egne signatur-Bi-LED-lys.
Under huden skal hele konstruksjonen ha blitt forsterket, uten at det skal ha gått utover vekten, ved bruk av en ny type sterkere stålmateriale. Ifølge produsenten skal dette ha resultert i en 20 prosent stivere konstruksjon. Lasteplanet skal også ha blitt større og forsterket.
Moderne interiør En forbedring som er foretatt mest med de heftige regnperiodene i Thailand i bakhodet, men som også vil komme kunder som må kjøre i norsk saltsørpe til gode, er forbedret rustbeskyttelse. Faktisk er den «kraftig forbedret», skal vi tro Isuzu.
At vadedybden er økt til 80 centimeter er kanskje av interesse for et smalere publikum, men likevel verdt å notere.
Annonse
Beveger vi oss inn i bilen er det åpenbart at det har skjedd ting. Førermiljøet i dagens D-Max virker noe gammelmodig om vi sammenligner med noen av de yngste konkurrentene, mens interiøret i den nye modellen ser ut til å være på høyden i 2019.
En stor 9-tommers berøringsskjerm har fått sentral plassering midt i dashbordet. Samtidig ser det ut til at robustheten med skikkelige brytere, som blant annet bygg- og anleggsfolk setter pris på, er videreført. Vi må imidlertid ta forbehold om at disse beskrivelsene er basert på førsteinntrykk kun fra bilder, så det gjenstår å se hvordan interiøret oppleves i virkeligheten.
Til Norge i 2020 I Thailand skal modellen leveres både med en 3-liter (190 hk) og en 1,9-liter som motoralternativer. Om begge blir tilgjengelige i Norge foreligger foreløpig ingen informasjon om. Både manuell og automatkasse skal være tilgjengelig. Nye D-Max utstyres også med elektromagnetisk diffsperre bak, og det loves kortere tidsbruk ved skifte mellom to- og firehjulsdrift.
Pickuper er ikke akkurat kjent for å «snu på femøringen», men Isuzu lover i alle fall at deres nå har fått økt styrevinkel og dermed en kortere svingradius.
Salget av den nye D-Max starter i Thailand 19 oktober. YrkesBil har vært i kontakt med den norske importøren, som ikke har mye å meddele foreløpig:
– Det stemmer at de har lansert ny Isuzu i Thailand, med spesifikasjoner tilpasset det Thailandske markedet. Vi har dessverre ikke noe å tilføye per dags dato, men forventer lansering i Norge tidligst til sommeren 2020, sier Steinar Dokken, salgssjef for Isuzu hos RSA.