-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bildeglimt fra IAA Transportation 2024
Elektrifisering. Ladeinfrastruktur (mangel på sådan). Selvkjøringsteknologi. Digitalisering. Kunstig intelligens. Bærekraft. Og ikke minst en holistic approach til det hele. Hørt det før?
Budskapet er sånn sett ikke nytt, under årets utgave av det som regnes som en av verdens største – og kanskje den viktigste – utstillingen for nyttekjøretøy- og transportnæringen: IAA Transportation i Hannover.
Her får man et omfattende innblikk i fremtidens transportbransje.
De viktigste aktørene som jobber med noe innen veitransport – fra jekkestropper via varebiler, lastebiler, påbygg og tilhengere, til high tech software, flåtestyring, lading, selvkjøringsteknologi, forskning og utvikling, kappes alle i å fortelle om alt det spennende som skal skje i bransjen fremover.
Det som var nytt denne gangen, er at nå er mye mer av teknologien, som har vært snakket om og hausset opp i mange år, i mye større grad gryteklar. Ikke alt. Men mye.
Mange av de elektriske varebilene og lastebilene vi fikk se utstilt, er klare for å erstatte dieselbiler i dag og i morgen, og noen i overmorgen. Ikke alle i øst-vestkjøring i Norge på vinteren, men mange flere transportsegmenter enn for bare få år siden.
«Alle» har noe elektrisk på menyen nå. Noen tror også på hydrogen. Selvkjørende lastebiler er litt mer i det blå, men likevel såpass konkret at det som kjent opererer slike i daglig drift flere steder i verden – inkludert i Norge.
Kunstig intelligens er på plass i alt fra dekk til flåtestyring, og vi har bare sett starten. Tidligere har utstillingsobjektene med disse teknologiene i større grad vært fjerne fremtidsvisjoner med mange usikkerhetsmomenter.
Samtidig understreket Hildegard Müller, president i VDA (Verband der Automobilindustrie) som arrangerer IAA, den viktige rollen nyttekjøretøyindustrien har i å nå globale klimamål, så vel som behov for utvidelse av infrastruktur (veier, tungbillading og så videre), mangel på arbeidskraft (yrkessjåfører ikke minst), økende energikostnader og geopolitisk usikkerhet.
Litt av en cocktail.
Overveldende mye å ta innover seg, rett og slett. Men spennende.
Om du synes det har skjedd mye på kort tid innen veitransporten de seneste årene, kan du forberede deg på at det skal gå enda fortere fremover. Fest setebeltet, det er ingen vei tilbake.
YrkesBil kommer med mer fra IAA i dagene som kommer. Imens kan du ta en titt på bildesamlingen som gir et lite førsteinntrykk av messen: