-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nå skal Renault innta pickup-markedet
Det fortalte merket i dag da de presenterte sin nye Alaskan i Paris.
Her hjemme er det ikke rart om vi betrakter pickup som et neglisjert segment. Men faktisk utgjør denne biltypen en tredel av klodens samlede nyttebilsalg.
Vi kan vel ikke vente noe tilsvarende i Norge, men det skal åpenbart ikke stå på Renault.
Ett-tonner
Det har tidligere vært snakket om en lett bil, men den som ble presentert i dag er en ett-tonner med åpenbare off-road ambisjoner – i hvert fall hvis man bare skal vurdere den etter utseendet.
Det skal man kanskje heller ikke, for Renault påstår fremdeles at dette er en konseptbil. Det er imidlertid ikke mye som tyder på at den produksjonsversjonen som kommer i løpet av de første månedene neste år blir særlig annerledes. Kanskje blir 21 tommers hjulene redusert noe, men designuttrykket og størrelsen blir nok omtrent som nå.
Ikke aner vi noe om 4x4 eller det tekniske for øvrig heller, bortsett fra at den bygges på en Renault Duster plattform, derfor er den selvbærende – såpass kan vi nok love, og den ble presentert som en fire dørs fem-seter. Hadde den vært personbil hadde vi sagt C-segmentet.
Dobbel-turbo
Dessuten dukket det opp en informasjon om dobbel-turbo på motoren. En som skal betjene de lave turtallene og en større som slår in når vi når det øvre registeret. Derfor kan vi vel også gå ut fra at vi snakke diesel.
Sannsynligvis vil dette også på en eller annen måte bli en Nissan, og en Mercedes, men det er også i tidligste laget å snakke for meget om.
Disse linjer skrives helt i front av selve presentasjonen, det er med andre ord lite konkret som har dukket opp så langt.. Men vi er på plass i Paris og kommer til å fortelle mer i kommende utgave av YrkesBil.
Nyttekjøretøy-konsept
La det imidlertid være nevnt at Renault samtidig lanserer sitt Pro+ program, som er bygget opp fordi Renault virkelig vil ta nyttebiler på alvor. Det er en rekke spennende ingredienser i denne oppskriften, Renault-finansiering av spesialbygde karosserier for eksempel, men programmet vil naturlig nok skreddersys til hvert enkelt marked.
Siden Renaults varebiler er en viktig komponent i importørens ambisiøse vekstplaner i Norge kan vi trygt regne med å høre mer til begge disse konseptene i tiden fremover. Både til Alaskan og Pro+.