Nissan NP300 Navara

Nissan NP300 Navara

Nissan NP300 Navara

Nissan NP300 Navara

Nissan NP300 Navara
Europa-lanseres på Frankfurt Motorshow i september.
Nissan NP300 Navara
Europa-lanseres på Frankfurt Motorshow i september.
Nissan NP300 Navara
Europa-lanseres på Frankfurt Motorshow i september.
Nissan NP300 Navara
Europa-lanseres på Frankfurt Motorshow i september.
Nissan NP300 Navara
Europa-lanseres på Frankfurt Motorshow i september.
Nissan NP300 Navara
Europa-lanseres på Frankfurt Motorshow i september.
Nissan NP300 Navara
Europa-lanseres på Frankfurt Motorshow i september.
Nissan NP300 Navara
Europa-lanseres på Frankfurt Motorshow i september.

Nå passerer den ett-tonns-grensen

Nyttelast på over ett tonn, en motor som er 24 prosent mer effektiv enn forgjengeren og NASA-inspirerte seter. Dette er noen av Nissans lovnader for 12. generasjon Navara.

Publisert

Det skal sies at når Nissan lanserer en ny pickup er forventningene spesielt store. Å være verdens nest største produsent av pickup-trucker, som har solgt mer enn 14 millioner av de små lastebilene i løpet av de siste 80 årene, forplikter.

NP300 Navara skal vises for første gang i Europa under Frankfurt Motorshow i midten av september. Men allerede nå røper Nissan litt av hva vi kan vente oss av den nye arbeidshesten.

Bærer et tonn

Nyttelasten øker fra drøyt 700 kilo og passerer nå den magiske ett-tonns grensen. Samtidig øker tillatt hengerlast fra 3 til 3,5 tonn. Lasteplanet på varianten med dobbeltkabin er forlenget med 67 millimeter, og teller dermed 1578 millimeter. King Cab får et lasteplan på 1788 millimeter.

Med andre ord ligger dette an til å bli en skikkelig yrkesbil, som kan konkurrere med de barskeste i klassen.

Mer effektiv

Bilen leveres også med en helt ny 2,3 liters dCi-motor med to turboer. Denne blir tilgjengelig i to varianter: En med 160 hestekrefter og en med 190 hestekrefter. Ifølge Nissan er den nye motoren 24 prosent mer effektiv enn 2,5-literen (190 hestekrefter) som den erstatter. Driftskostnadene og CO2-utslippet skal være kraftig redusert, ifølge pressemeldingen.

Kjøperne kan velge mellom to- eller firehjulstrekk, og bilen leveres med enten sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns automat.

Satser på sikkerhet

Nissan fastslår selv i pressemeldingen at pickup-klassen tradisjonelt har vært lite prioritert når det gjelder ny teknologi, komfort og sikkerhet. Dette vil de gjøre noe med i nye Navara, og ramser opp blant annet automatisk nødbrems-system, «Around View Monitor» - et system som viser et 360-graders fugleperspektiv rundt bilen, samt lyd-, navigasjons-, og kommunikasjonssystemet NissanConnect.

Produsenten forteller også at de har utviklet et helt nytt fem-links bakhjulsoppheng for Double Cab-modellen, som skal gi betydelig forbedret kjørekomfort og kjøreegenskaper. Det er nok lurt, med tanke på at pickupene har betydelig potensial utover det å være nyttekjøretøy. De kjøres like gjerne av økonomisjefen som skal frem til hytta eller en trendy motocrossutøver, som en anleggsbas eller en skogsarbeider.

NASA-inspirerte seter

Innvendig har bilen fått et helt nytt dashbord-design, som ifølge produsenten gir bedre plass og romfølelse. Det siste kan man kanskje få av de nye forsetene også, som ifølge Nissan er utviklet med teknologi inspirert av romfartsorganisasjonen NASA (!). Setenes ergonomi skal visstnok være svært god.

Norges-varianter ikke klare

NP300 selges allerede i Thailand og en del andre asiatiske markeder, som er storforbrukere av pickups. Den europeiske modellen vil bli ganske lik, men de ulike landene setter sammen egne pakker av utstyr og spesifikasjoner.

PR-sjef i Nissan Norge, Marina Maneas Bakkum, opplyser til YrkesBil at de ikke vil offentliggjøre hvilke spesifikasjoner som vil gjelde på bilene som skal selges i Norge før modellen er presentert i Frankfurt 15. september.

Powered by Labrador CMS