-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fransk troll-i-eske til Dakar med hydrogen
I mai presenterte et fransk selskap, Gaussin, det de kalte verdens første hydrogen/el-skateboard for tunge biler. Det dukket opp som et troll-i-eske, men så ble det ganske stille rundt dem igjen – til nå.
Hvis man skal inn på et ganske godt befolket marked er det sikkert like greit å gjøre det så det merkes.
Gaussin har i hvert fall bestemt seg for det. De skal delta i neste års Dakar løp med en racing truck, drevet av elmotorer som får strøm fra en hydrogenfyrt brenselcelle.
Tøft opplegg og dessuten ser den tøff ut. Franskmennene har gått til Pininfarina som har tegnet noe som ser virkelig potent ut.
Men det stoppet ikke der, Gaussin fikk dem samtidig til å tegne en hel rekke tunge H2-biler som skal ut på markedet fra neste år.
Alle er basert på skateboard-understellet som ble vist tidligere i år, der en av de sentrale kvalitetene er at det tar mindre enn 20 minutter å fylle den med 80 kg. hydrogen - nok for de neste 800 km.
Det finnes også en ren batterielektrisk utgave der de påstår ladetid på tre minutter for 400 km.
‘Safer & Cleaner’ er slagordet til Gaussin.
- Det er dette vi gikk ut fra da vi designet denne serien, sier Kevin Rice – sjefdesigner hos Pininfarina.
- Vi har gjort et design som representerer Gaussins grunnverdier og røtter: robust, pålitelig og rask.
Racing-trucken er i hvert fall så rask som reglene tillater: 140 km/t. Den har to motorer på 300 kW hver og brenselceller som gir 380 kWh og mater batterier på 82 kWh. Bilen som har normal lastebil-registrering har en rekkevidde på 250 km. i racing-utgave.
Det hele er kommet på plass i løpet av et års tid – Gaussin har med andre ord mange troverdige forklaringer hvis de ikke vinner første gang