Hva som var vitsen med en Master med retrofit fra GCK Mobility var vanskelig å forstå når Renault tilbyr en slik fra fabrikk.

Aktivt hydrogen på Kontinentet

Morgenen før Hyvolution – en fagmesse som konsentrerte seg om hydrogen – åpnet i Paris, sendte Total og Air Liquide ut en pressemelding om at de sammen skulle åpne 100 fyllestasjoner for hydrogenfyrte lastebiler i Frankrike og Tyskland. Ting skjer.

Total er et av klodens større energiselskaper, og Air Liquide er ikke akkurat smågutter på industrigasser. Og 100 fyllestasjoner er et godt skritt i retning av å få transportører til å satse på elbiler som får strømmen fra noe annet enn batterier.

Tidspunktet var altså ikke helt tilfeldig valgt. Samtidig som Europas store gammelbilmesse Retromobile, fant det sted en hydrogen-messe i en av de andre hallene på det store utstillingsområdet Ved Porte Versailles i Paris.

Semi fra franske Hyliko med sterkt innslag av hydrogenteknologi fra Toyota.

Svært meget gikk på produksjon av hydrogen, noe gikk på distribusjon av gassen, og litt gikk på bruken.

Komplett tjeneste

Frankrikes egen Hyliko var en av de store attraksjonene. En start up med en klar forretningsidé: «Hydrogen og Bil som en tjeneste».

Her er det ikke snakk om å levere en bil, men om et komplett eco-system: brenselcellebil, grønn hydrogen, pluss leasing- og vedlikeholds-program.

De har foreløpig to biler i programmet en trekkbil på 44 tonn, med rekkevidde på 400 km. Og et chassis som tillater en rekke påbygg. Enten 6x4 eller 6x2. Bilene er ombygde Renaulter.

De har fått med Toyota på laget, brenselcellene som mater motorene på 400 kW kommer derfra.

Toyota samarbeider allerede med en rekke lastebilfabrikker på dette området. Denne japaneren er vel den som har hatt det klareste og mest konsekvente synet på bruk av hydrogen i landeveistransport i Europa de siste årene.

– Hyliko er en dynamisk startup, med et holistisk syn på hvordan man skal bygge et brukbart ecosystem basert på hydrogen over lang tid. Sammen med partnere som disse skal vi fortsette å stimulere til eco-clustere rundt i Europa med hydrogen som en av grunnpilarene i arbeidet for å nå karbon-nøytralitet i Europa inne 2040, sa Thiebault Paquet, Sjef for R&D hos Toyota i Europa med spesielt ansvar for Fuel Cell Business.

e-Neo bygger om Renaulter til Hydrogendrift og hadde både en trekkvogn og en med dumperkasse på utstillingen.
e-Neo bygger om Renaulter til Hydrogendrift og hadde både en trekkvogn og en med dumperkasse på utstillingen.

Hyliko fortalte at de allerede hadde fått 350 konkrete henvendelser om bilene.

Hydrogen-utleie

En annen leverandør av tunge biler var e-Neo, som presenterte seg meget mer som en ren bil-leverandør. Også her er det Renaulter som bygges om. Og her viste de også en trekkvogn som hos Hyliko, og et 4x2 chassis utstyrt med dumperkasse.

Her er ytelse i stor grad opp til kunden å avgjøre, mulighetene er åpenbart mange.

En av bilene var imidlertid merket med DB Schenckers logo, men da vi spurte om Hylane på standen deres var det ikke mye vi ble kloke på.

I Tyskland har nemlig DB Schenker skaffet seg en hydrogendrevet 40 tonns semi-trekker fra Hylane som har spesialisert seg på utleie av hydrogen-biler. Bilen til DB Schenker i Tyskland er basert på en DAF CF og kommer fra et amerikansk selskap som heter Hyzon. (Det kommer til å bli trangt rundt H i registrene fremover når nye navn som Hyliko, Hylane, Hyzon pluss Hyvia og Hysetco (se lenger ned) dukker opp hver eneste dag for tiden).

Nederlandske Zepp Solutions var ikke der med sin bil, men vi snakket med en av underleverandørene. De jobbet mot produksjon i Q4 i år, først og fremst av en 4 x 2 trekkvogn (de også). Av renderingene ser det ut som den er basert på en Actros – hvilket egentlig virker mindre sannsynlig.

De har fått brenselcellene sine fra Elring Klinger, men har til nå jobbet med 350 bar. De bilene vi møtte på messen brukte alle 700. Det er sannsynlig – sa de vi snakket med – at også Zepp vil lande på 700 bar neste år.

Sprikende fra Stellantis

Andre transportmidler vi så strakk seg fra trekkvogner til container-terminaler, via hydrogendrevet budsykkel til forbrenningsmotor for tungt utstyr som ble matet med hydrogen i direkte innsprøytning.

Varebilen fra Stellantis så ut som en varebil selv med brenselcelle som ga 45 kW og med 1000 kg nyttelast, 400 km. rekkevidde og tre minutter til full tank hørtes den også ut som en varebil. Bortsett fra eksos som består av vann.

Stellantis var til stede, med litt sprikende budskap om når og på hvilke modeller. Men de viste en komplett bil, en med 1.000 kilo nyttelast i typisk Unisex-presentasjon – verken Jumpy, Expert eller Vivaro.

De forklarte at produksjonen vil skje ved fabrikken i Hordain i Nord-Frankrike, der drivlinjen, som blir satt sammen i Rüsselsheim, Tyskland, blir montert i en bil som enda ikke er lakkert, men som er utstyrt med et forsterket gulv.

Det var ikke noe klart svar på om den også skulle bygges i Toyota-utgave – uten noen tekniske innslag fra denne hydrogen-veteranen.

Spesifikasjonene som ble oppgitt var 45 kW fra brenselcellene, 100 kW og 260 Nm fra motoren. 4,4 kg. hydrogen skal kunne fylles på 3 minutter og rekke til 400 km. Kjøring.

Bredde fra Renault

Renault var selvfølgelig ikke dårligere. De var der både med sin Master varebil og City Bus, under sin egen hydrogen-merkevare Hyvia. Men der dukket det opp enda en sammenslåing i forbindelse med messen: Hyvia slo seg sammen med Hysetco – som er sterk på infrastruktur og distribusjon og skal stå for oppbygning av tankstasjoner.

Hyvia er Renaults egen hydrogen-merkevare. Nå skal de konsentrere seg om å bygge ladestasjoner sammen med Hysetco.

Like ved sto det imidlertid en annen Master, med den oppskriften vi har sett både for varebiler og lastebiler de siste årene. Hiv ut dieselmotoren og erstatt den med en brenselcelle+elmotor drivlinje. Her er det noe som heter GCK Mobility som har lagt inn noen brenselceller fra Symbio og kombinert dem med en motor på 96 kW.

Greie spesifikasjoner, men med fabrikkens egen hydrogenbil rett rundt hjørnet kan man lure på hvor mye forretning det er i en slik ombygging. Prisen vil vel avgjøre og tiden vil vel vise.

Men GCK Mobility hadde også med seg Flex’hy. Enten leverer de deg en mini-fabrikk som produserer hydrogen på stedet eller de sørger for distribusjon av lokalt produsert hydrogen.

Fra Oslo til Kontinentet

Det var mye annet som var verdt å nevne fra denne Paris-messen også, men la oss avslutte med en hyggelig hilsen fra den såkalte HY-5 gruppen. Fem delstater i Nord-Tyskland, Bremen, Hamburg, Mecklenburg-Vorpommern, Niedersachsen og Schleswig-Holstein, har dannet et grønt hydrogen fellesskap.

De har blant annet tegnet et europeisk kart som viser produksjonsmulighetene i området og hele veien fra Oslo og langt ned på Kontinentet.

I år er det 20-års jubileum for etableringen av HyNor – hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger. Fremdeles bare en drøm. La oss håpe de nye Hydrogenplanene blir enklere å gjennomføre.

Powered by Labrador CMS