-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hengersalget stabilisert
HENGERE OVER 16 TONN: Hengere med skap utgjør fortsatt 25 prosent av markedet, men innslaget av semitrailere har gått ned fra 55 til 45 prosent.
Antall registrerte hengere over 16 tonn falt enda mer dramatisk under finanskrisen enn antall lastebiler.
I 2007 ble det registrert nær 2700 hengere. I 2010 var tallet 1100 hengere, altså 60 % tilbake.
Det kan likevel synes som om bunnen er nådd også i dette markedet. Fra 2009 til 2010 var reduksjonen kun 2,4 prosent – og det er love å håpe at kurven snur i 2011.
Interessant er det dessuten å se på sammensetningen av hengermarkedet. Henger med skap er fortsatt en slager, og tar både i 2009 og 2010 sine 25 prosent av markedet.
Les også:
En markant endring har imidlertid skjedd med innslaget av semitrailere. I 2007 og 2008 tok semier av forskjellige typer over 50 prosent av markedet. I 2009 og 2010 har de tilsynelatende stabilisert seg nede rundt 45 prosent (se nederste tabell med segmentoversikt).
Bildekarusellen over er for øvrig fra november i fjor da Närko kunne gratulere daglig leder Jomar Standnes, Standnes Transport AS med nye fem flotte Volvo trekkvogner og Närko skapsemier på Volvos anlegg i Sandane. De fornøyde sjåfører er i tillegg til Standnes Alf Roger Søvde, Erik Jacobsen, Magne Ivar Undeland, Dan Jonny Kolsrud, og Karsein Feet.
Mest positiv utvikling skjer innen krokløft på henger. Det er ikke de helt store volumene, men mens denne varianten hadde en segmentandel på 0,5 prosent i årene 2007 til 2009, steg andelen til 2,6 prosent i 2010.
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
Påbyggtype hengere | År og antall |
|
| |
Over 16 tonn |
|
|
|
|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
Trekkvogner/dolly | 1 | 5 | 3 | 0 |
Skap | 738 | 676 | 283 | 276 |
Dumper | 426 | 351 | 153 | 141 |
Tank | 118 | 146 | 72 | 60 |
Krokløft | 11 | 11 | 6 | 29 |
Containerløft | 47 | 39 | 10 | 12 |
Tipp | 66 | 47 | 36 | 29 |
Fast plan, avtagbar kran | 427 | 362 | 155 | 201 |
Tømmer | 32 | 28 | 14 | 4 |
Annet spesialpåbygg | 822 | 640 | 398 | 351 |
Totalt | 2688 | 2305 | 1130 | 1103 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Segmentandel prosent | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
Trekkvogner | 0,0 | 0,2 | 0,3 | 0,0 |
Skap m/u bakløfter | 27,5 | 29,3 | 25,0 | 25,0 |
Dumper | 15,8 | 15,2 | 13,5 | 12,8 |
Tank | 4,4 | 6,3 | 6,4 | 5,4 |
Krokløft | 0,4 | 0,5 | 0,5 | 2,6 |
Containerløft | 1,7 | 1,7 | 0,9 | 1,1 |
Tømmer | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 0,4 |
Annet spesialpåbygg | 30,6 | 27,8 | 35,2 | 31,8 |
Semitrailer | 54,2 | 51,0 | 45,4 | 46,3 |