Bildeglimt fra IAA 2016 - del 4
Hos China Pavilion finner du en rekke ulike komponenter til lastebiler. Alt fra foringer og stag, til elektronikk og hydraulikkslanger.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Qingte Group har over 2.100 ansatte og fabrikker med kapasitet til å produsere 450.000 drivaksler og 100.000 hengeraksler i året.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Trucker Church er et litt annerledes innslag på en lastebilmesse.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Sammen med kinesiske Foton produserer Daimler lastebilene Auman. Disse er beregnet på det kinesiske markedet, men er å finne også i Hannover.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Italienske Chiavetta viser frem sitt patenterte skyve og tippe-system for semitrailere.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Knapen Trailers ser fremover med sin Next.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Tyske TBV innreder kjøle- og frysebiler, og viste frem denne smarte løsningen med solcelleanlegg på taket.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Bertrand Hess forklarer at solceller på taket av kjølebiler er et langt vanligere syn i Nederland, men at det nå også begynner å komme på det tyske markedet.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Autonom er et stikkord som går igjen, også hos Knorr-Bremse.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Wabco hevder som så mange andre at de har bevis for at de kan spare diesel.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Hiab viser frem en av sine nyheter, en
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Italienske Fassi, som driver med kraner, passer på å nevne at de er sponsor av Superbike-sirkuset.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Slik markerer er kranprodusent hvor du finner dem på store messer.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
HMFviser frem sitt Z-arm system.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Liten tvil om hvilket budskap Fliegl Trailer vil selge. Legg merke til representantens sko, som for anledningen matcher dekkfargen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Wabco understreker at fremtidens transportløsninger, med blant annet sammenkoblede vogntog, krever bremser med rask respons og høy ytelse.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Stoneridge viser frem hvordan lastebiler uten tradisjonelle speil kan se ut. Som erstatning har de montert et kamera (mirror eye), som sender bilde til en skjerm inne i hytta.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
En egen hall er avsatt til amerikanske biler med mye krom, og ærverdige veteranbiler. Her en tøff International.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Kenworth har laget mange maskuline trekkere.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Bussing med løven som MAN fikk med og tok i bruk da de kjøpte opp lastebilprodusenten.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
En Kamaz 53212 fra 1984 i rødt, hvitt og blått.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat har laget mange lastebiler gjennom årene. her en 691 NB Viberti V18S fra 1974.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Skoda har også produsert lastebiler. Denne utgaven er fra 1964.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Ford Transit har vært med oss i over 50 år.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Du store kineser

52 nasjonaliteter er representert på årets IAA. Av de utenlandske utstillerne kommer flest fra Kina.

Publisert

Visste du at Kina er verdens største lastebilmarked? Ikke så rart, kanskje, befolkningstallet tatt i betraktning. Men uansett, det er altså gigantisk.

I 2016 anslås det at mer enn 800.000 kjøretøy over seks tonn skal selges i det folkerike landet. Dette vil i så fall være en økning på fem prosent etter to relativt svake år.

Konsulentselskapet Deloitte mener sågar at det kinesiske lastebilmarkedet skal fortsette å vokse betydelig frem mot 2024, til godt over en million kjøretøy hvert år. Dermed er det ikke så rart at flere av lastebilprodusentene satser stort i Kina.

Men kineserne selv er i stadig større grad tilstede i Europa også. Det får man et lite innblikk i på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover, som pågår denne uken.

Chinatown
Å vandre rundt i enkelte av de enorme utstillingshallene føles tidvis som å befinne seg i et slags Chinatown. Her finnes et utall små og store stands, mange av dem svært fargerike, hvor skiltene er skrevet både med kinesiske skrifttegn og på tysk eller engelsk.

Kina er faktisk det landet, bortsett fra vertsnasjonen Tyskland, som har flest utstillere representert på messen. Den posisjonen inntok kineserne ved forrige messe, i 2014, foran Italia, Tyrkia, Nederland og Frankrike.

Veldig mange av de kinesiske aktørene er underleverandører av komponenter til lastebiler. Disse tilbyr alt fra små plastklips, via mer og mindre avansert elektronikk, til aksler, motorer og girkasser, og interiør til minibusser.

Målgruppene deres er alt fra bilprodusenter, servicemarkedet og påbyggere.

Ledende på elbuss
Nå skal det sies at ikke alt som mange av de kinesiske aktørene tilbyr er like aktuelt for det europeiske markedet. For eksempel motorer som kun oppfyller Euro 5-klassifisering, og materialvalg i komponenter som ikke helt tilfredsstiller «våre» kvalitetsstandarder.

Men mye er kineserne konkurransedyktige på, også i Europa. Elektriske busser, for eksempel. Her var BYD lenge nærmest alene i front, men nå har de fått økt konkurranse – også fra flere europeiske produsenter.

Mange kinesiske aktører er åpenbart også her for å lære. De er godt synlige i messelandskapet, der de på turistvis gjerne går i større grupper med en guide foran som peker og forklarer.

Det er en interessant studie i seg selv å betrakte hvordan flere saumfarer de store produsentenes produkter, og med fotoapparat dokumenterer ned i minste detalj hvordan ting er konstruert og ser ut. Hva skal de

Ikke for seint
Men, nok om kineserne for denne gang. IAA er som alltid full av spennende, nyttige, unyttige, morsomme, rare og sære produkter og konsepter.

Gjennom våre fire bildebrev (det du leser nå er det fjerde) har YrkesBils utsendte forsøkt å gi et lite innblikk i noe av det du kan oppleve på messen:

BILDEBREV 1: IAA-festen er i gang

BILDEBREV 2: Årets hvafforno? Sirkus IAA

BILDEBREV 3: Kampen om livstidskunden

I tillegg finner du to fyldige reportasjer i YrkesBil nummer 9, som er hos abonnentene 28. september, og flere dypdykk kommer i de neste utgavene.

PS. Hvis du er fristet (Hannover er jo ikke veldig langt unna): Utstillingen holder åpent til og med torsdag 29. september.

Powered by Labrador CMS