-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Pickup og hydrogen
Hydrogen og pickup: Ineos med nye versjoner
Du har møtt Ineos, den «ekte» Land Roveren som ikke lenger finnes, både på disse sidene og i BILAutofil. Snart skal du få møte en ny utgave. Og det er ikke sikkert at diesel blir det eneste du kan fylle på de neste generasjonene.
Det er altfor tidlig å påstå at Ineos er blitt en suksess med sin første modell, Grenadier, men mye tyder på det.
Det er en av verdens rikere herrer, Jim Ratcliffe, som savnet den skikkelige hår-på-brøste-Land Roveren. Derfor startet han en ny bilprodusent i 2017, fikk designet en bil som lå tett på den gamle Defender-oppskriften, men med tydelige 2024-signaler, kjøpte den gamle Smart-fabrikken i Frankrike, og satte i gang produksjonen.
Hjemme i England er den allerede blitt et hett spekulasjonsobjekt. Noen biler skifter eier slik at den opprinnelige kjøperen sitter igjen med 10.000 pund i ren fortjeneste.4
Situasjonen er blitt helt Rolls-Royce, på den måten at produsenten nå legger videresalg-restriksjoner inn i kontraktene, og forhandlerne har allerede kansellert mange leveringer fordi det var åpenbart at kunden bare skulle flippe.
Pickup og brenselcelle
Men det var ikke det som var tema på Goodwood for en stund siden. Der konsentrerte Ineos-oppmerksomheten seg rundt den nye Quartermaster. En pickup. Men ikke bare pickupen. I tillegg hadde de en vanlig Grenadier der, drevet av hydrogen gjennom en brenselcelle.
Drivlinjen harmonerer med et løfte vi har fått om at Ineos med tiden skal komme med en batterielektrisk modell, som skal bli mindre enn dagens Grenadier. Men når man utvikler en elektrisk drivlinje, spiller det ikke så stor rolle om man lar brenselceller eller batterier forsyne elmotorene.
Goodwood-modellen hadde nok fått bc-anlegget bare for å illustrere et ekstra poeng. Via sine omfattende kjemiske produksjonsaktiviteter fremstiller Ratcliffe 400.000 tonn hydrogen årlig. Noe vil han vel bruke det til?
(saken fortsetter)
Nytteverdi
Quartermaster var åpenbart bygget på dagens Grenadier – alle endringene kom bak B-stolpen. Målene var litt endret, rammen var forlenget med 30,5 cm. Det ga plass for et plan som målte 156 x 162 cm, brukbart også for håndverkere og ikke bare for folk som skal campe i naturen.
Nyttelast på 225 kg høres også ut som den mener litt alvor.
Den vanlige BMW-sekseren som Ineos vanligvis bruker, bensin eller diesel, gikk rett inn i Quartermaster også, sammen med 8-trinns automaten.
Det er liksom ikke noen vits i å spørre om Quartermasteren vil komme i produksjon – det er en selvsagt ting. Men elmodellene trenger litt nøyere detaljer.
2026 sier Lynn Calder, Ineos CEO. Det er året de elektriske versjonene skal debutere. Mens potensielle kunder kan melde seg på en Quartermaster-liste fra neste sommer.