Kinas Bronco

Etter å ha testet vannet et par år ble Haval skilt ut som eget merke fra Great Wall. Off Road SUV er noe den er blitt kjent for.

Vi har nettopp vært innom Cannon, eller Poer som den også heter. En skikkelig off roader, men noe så sjeldent som en pick up.

Et resultat av Great Walls lille jubileum, der den nye strategien ble lagt opp.

Det ble tre nye merker av den festen – alle med terreng-ambisjoner. Først Cannon, så en luksus-off roader som heter TANK (og som ser slik ut), og til sist dagens tema som heter Haval.

Haval har en og annen personbil også, men den mest interessante er nok Raptor.

En mellomstor SUV som har vært på markedet siden oktober og fremdeles har ikke Ford – av en eller annen grunn - laget bråk rundt navnet.

Ikke rundt utseendet heller, for dette er en bil der kinesernes renommé om å rappe både idé, navn og design fremdeles ser ut til å være ganske levende.

Men det plager ikke Great Wall – de fikk 25.000 bestillinger da bøkene ble åpnet i fjor, og så langt har den solgt over 20.000 i år. I juli kom den opp i et salg på 4.200 biler og ble nummer115 på listen.

Men samtidig er det allerede lansert en ny versjon. Mens den opprinnelige var en plugin hybrid er den nye en ren forbrenner – ganske lovende at også kinesiske fabrikker kan gå all in for ICE, selv om de ikke akkurat er ukjente med elektrifisering fra tidligere.

Den bilen vi viser her måler 480 x 195 x 184 cm, har en akselavstand på 274 cm og en vadedybde på 580 mm.

Bakkeklaringen er 221 mm, den kan gå løs på 24 – 25 graders vinkler, og kan kjøres av 32 grader. Krengningsgrensen går ved 20,1 grader.

Drivlinjen er en 1,5 liters turbomotor på 123 kW og et dreiemoment på 243 Nm. Batteriene er på inntil 27,54 kWt (ren elektrisk rekkevidde blir da nesten 150 km).

Den bruker to elmotorer og når de er med på moroa blir samlet systemeffekt 282 kW og maks dreiemoment blir 750 Nm. 4-hjuls driften har blant annet algoritmer for snø og is-programmer, til sammen finnes det 17 kjøremodus-muligheter og man kan velge mellom flere dekk-dimensjoner.

På landeveien nøyer den seg imidlertid med ren bakhjulsdrift.

Resten av bilen er også ganske elektronisk med lidar og radar og kameraer og 11 smarte sensorer. Og innvendig er det såpass mye skjermer at man kan regne med at det er ikke noe som mangler med hensyn til elektronisk førerstøtte eller infotainment.

Mens denne bilen egentlig fremdeles bare trår sine barnesko er den neste versjonen allerede på vei ut.

Den får en to liters motor på 235 hester og et annet firehjulsdriftsystem enn originalen. Men selvfølgelig med det beste av torque vectoring algoritmer om bord.

Det er mulig den skal hete Cool Dog.

Ikke så underlig navn når du tenker på at et av søstemerkene er ORA, der du blant annet møter Funky Cat og Good Car og mange andre katter.

Og det navnet er i hvert fall ikke stjålet fra Ford.

Powered by Labrador CMS