-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Volvo FM og FH: Nyheter på rekke og rad
Volvo Trucks oppgraderer sine FM- og FH-modeller kraftig. Blant nyhetene er ny 13liters motor, ny generasjon I-Shift, nye drivaksler og forbedrede førerhus. Når det gjelder Euro 4 og –5 går Volvo for SCR og AdBlue.
Da Volvo Trucks inviterte til samling i Göteborg regnet vi med at Euro 4 og –5 ville stå i fokus, men at den svenske produsenten også skulle lansere helt nye drivlinjer og forbedrede førerhus var vi ikke forberedt på.
Etter mange år og flere generasjoner av D12-motoren, blir den nå erstattet av en ny motor med betegnelsen D13A. I bunn og grunn en motor basert på 12-literen, men med en lengre slaglengde, noe som i følge Volvo har resultert i bedre akselerasjon, bedre kjørbarhet og lavere drivstofforbruk.
D13-motoren er tilgjengelig i med fire effekter 400, 440, 480 og 520 hk, sistnevnte er bare tilgjengelig i Volvo FH. Hvis man ser på effekt- og dreiemomentkurven oppdager man noe interessant. På motorene med 400, 440 og 480 hk går det maksimale dreiemomentet i en vannrett linje til det treffer effekten ved 1400 o/min. Dette gir en meget god kjørbarhet!
Med den nye versjonen av gearsystemet I-Shift forsvinner Geartronic for godt. I-Shift versjon 2 er nemlig godkjent for 2500 Nm (den sterkeste 13literen) og en totalvekt på 60 tonn. I spesielle tilfeller er I-Shift også tilgjengelig opp til hele 130 tonn totalvekt!
Les mer om alle nyhetene i neste utgave av YrkesBil!