GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV
GMC Hummer EV SUV

Nok en Hummer ser dagens lys

Så langt har vi møtt den nye GMC Hummer EV som pickup. Nå er den også vist som SUV – med litt mer moderate dimensjoner.

Publisert

SUV-en som ble vist i påsken har drivlinjer og batteripakker tilsvarende de som tilbys til pickupen, men den har litt mer moderate dimensjoner. Dette er ifølge GMC for å gi bedre egenskaper på og utenfor veien – skjønt liten er den langt fra.

Les mer om GMC Hummer pickup her

Bilen får inntil 830 hestekrefter fordelt til alle fire hjul, og kreftene kommer fra to eller tre motorer etter kundens ønsker. Den skal klare null til 60 miles (96 km/t) på rundt 3,5 sekunder når man tar i bruk «Watts to Freedom»-modusen for maks ytelser.

I tillegg skal den by på over 300 miles (ca. 480 km) rekkevidde, om du går for den største batteripakken.

SUV-en har en akselavstand på 322 cm, og om du syns det høres langt ut kan jeg fortelle at pickupen er 23 cm lengre. Dette gir ifølge GMC bedre angrepsvinkel og avkjøringsmulighet når du forserer røft terreng, i tillegg til redusert svingdiameter.

Forfra ser de to variantene ganske like ut, men fra siden er forskjellen større siden lasteplanet er erstattet med større kabin og bagasjerom. Et full-size reservehjul er montert på bakdøren. De som kjenner tidligere Hummer-modeller kan nok få assosiasjoner til en H3.

Interiøret er ganske likt det man finner i pickupen med god plass til fem, en 13,4-tommers berøringsskjerm for infotainment-systemet og en 12,3-tommers skjerm som inneholder alle instrumentene.

Hummer EV SUV Edition 1 vil være første variant og kommer på det amerikanske markedet våren 2023 med en prislapp på 105.595 dollar. Bilen har 800 volts arkitektur med mulighet for en ladefart på inntil 300 kW.

Maks effekt fra de tre elmotorene er 830 hestekrefter, og verdien for dreiemoment er av en totalt ukjent størrelse i bilindustrien, men kanskje på et nivå en lokfører er kjent med – 15.590 Newtonmeter!

Automatisk innfellbare stigtrinn og 22-tommers felger er blant standardutstyret i modellen.

Den som frekventerer villmarken ofte vil trolig bestille en Extreme Off-Road-pakke med tilsvarende ytelser, men kortere rekkevidde til 5000 dollar ekstra.

Siden vil det også komme rimeligere varianter – det antydes $89.995 – for dem som nøyer seg med litt mindre effekt.

Powered by Labrador CMS