-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kombinerer naturgass og DSG
Nye Volkswagen Caddy TGI Bluemotion er den første i sitt segment med drivlinje på naturgass med DSG dobbelclutch girkasse.
Bilen, som kan kjøre på enten CNG eller biogass, vises for første gang på bilmessen i Genève i disse dager.
Forrige versjon av Caddy ble tilbudt med gassmotor under navnet Ecofuel, og Caddy generasjon 4 har blitt levert med TGI-motoren siden sommeren 2015. Men det er altså nå første gang gassmotoren kombineres med en DSG sekstrinns dobbelclutch girkasse.
LES OGSÅ: Her er Caddy Alltrack
Høytrykkstanker
Fabrikken oppgir et forbruk av naturgass på 4,1 kilo eller 4,3 kilo per 100 kilometer (avhenger av om det er bil med kort akselavstand eller Caddy Maxi). Dermed kan bilen oppnå en rekkevidde på 630 kilometer eller 860 kilometer i ren gassmodus.
CO2-utslippet oppgis til 112 g/km med kort akselavstand og 116 g/km i Caddy Maxi med sekstrinns manuell girkasse, og henholdsvis 123 g/km og 126 g/km med DSG (foreløpige tall).
Bilen er utstyrt med høytrykkstanker spesielt utformet for å holde på den komprimerte naturgassen. Disse tankene er montert under gulvet, noe som innebærer at lasterommet forblir like stort - opp til 3.200 liter i Caddy og opp til 4.130 liter i Caddy Maxi. I tillegg er modellene utstyrt med en 13 liters bensintank.
Stålgasstankene er fylt med CNG komprimert til mer enn 200 bar. De fire stasjonære tankene inneholder 26 kilo naturgass i Caddy og 37 kilo i Caddy Maxi.
Modifisert TSI-motor
TGI-motoren med 1,4 liters slagvolum oppfyller de nye utslippskravene Euro-6. Motoren er basert på en ny TSI bensinenhet som er modifisert slik at bilen kan kjøres på komprimert naturgass. Topplokk, stempler og ventiler er noen av komponentene som er modifisert. Utviklerne har også gjort tilpasninger i motorkontrollen, katalysatoren og turboen.
Maksimalt dreiemoment er på 200 Newtonmeter (Nm) mellom 1.500 og 3.500 o/min, mens maksimal effekt er 110 hk mellom 4.800 og 6.000 o/min. Toppfarten er på 174 km/t med manuell girkasse og 172 km/t med DSG.
Bensinreserve
Normalt bruker Caddy TGI Bluemotion blyfri bensin kun for å starte motoren eller når temperaturen er lavere enn minus ti grader. Men bensinen kan også brukes som reserve dersom fyllestasjon for CNG er utenfor rekkevidde.
Produksjon av Caddy TGI Bluemotion med DSG starter i juni og kommer i butikkene til sommeren. Volkswagen-importøren i Norge, Harald A. Møller AS, opplyser at Caddy varebil med TGI Bluemotion starter fra cirka 255.000 kroner inkludert mva.