-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Litt rust på Elmia Lastbil
– Vi har merket en stigende interesse for disse gamle lastebilene, sier Anders Andersson, ansvarlig for Veteranbilshallen på Elmia
OG KJÆRLIGHET: Gamle, historiske lastebiler har en spesiell plass i manges hjerter.
På den store lastebilmessen Elmia Lastbil 2014, som arrangeres i Jönköping om tre uker, får gammelbilene en helt egen hall. Besøkende kan gå rundt og kjenne igjen og minnes tidligere tider, da ved, drikke, melk og is ble kjørt ut med disse vakre kjøretøyene.
Ganske enkelt et parkert museum på hjul!
- Vi har merket en stigende interesse for disse gamle lastebilene. Det bygger ofte på en gjenkjenning, kanskje at pappa eller bestefar kjørte en slik. Man husker dem som store, heftige biler, og det er morsomt å få se dem igjen, sier Anders Andersson, ansvarlig for Veteranbilshallen på Elmia Lastbil.
Rundt 40 lastebiler ventes å rulle inn og innta Hall C på Elmia. Og det er et stort arbeid både å lete dem opp og å forberede dem for reisen til Jönköping.
- Vi ønsker å vise fram kjøretøyer som gir de besøkende denne gjenkjenningen, kjøretøyer som folk hadde rundt seg på 1930-1960-tallet.
- Vi vil vise bredden av bruksområder og dekke så mange som mulig av de ulike fabrikatene som var vanlig i trafikkbildet da, sier Anders Andersson.
Spennende historier om bruken av lastebiler skjuler seg bak overskrifter som "Lastebilens førerhus fra tre til stål", "Petsamotrafikken", "Sven i bakken" og "Kvinner i transportnæringen".
– Det blir alt fra hvordan lastebiler ble bygd, til hvordan de ble brukt under krigen, for eksempel til å frakte flydeler fra Finland til Sverige, og hvordan kvinner og barn måtte ta over transportfirmaer og ta seg av både forretninger og transport når mannen var av garde, sier Anders Andersson.
En hall full av historie viser og forteller om grunnlaget for dagens transportnæring og store moderne transporter, hvordan alt en gang begynte.
- Jeg tror at mange også verdsetter den som en rolig oase i det sprudlende, intensive messemiljøet som Elmia Lastbil er, så det er morsomt å kunne tilby en slik plass, sier Marcus Haraldsson, prosjektleder for Elmia Lastbil.