-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremtiden er uavhengig
Disse linjer er skrevet for å forberede dere på at en av årets store nyheter, kanskje sensasjoner, i hvert fall overraskelser, ikke er det allikevel.
Jeg tviler vel på at de som lanserer dette nesten nye konstruksjonselementet på IAA om to måneder, er så uforsiktige at de snakker om «verdens første» - for det er det som regel ikke noe som er.
Men at de kommer til å lansere det som en kjempenyhet, er utvilsomt. Og det kan vi være med på. Det er det nemlig. Men underlig at det har tatt så lang tid.
Vi snakker selvfølgelig uavhengig forhjulsopphengning på en tung bil. Det er mange årsaker til at dette har tatt tid, for eksempel den at det ikke har vært noen etterspørsel etter fenomenet.
Men det varte ganske lenge før det ble noen etterspørsel etter synkroniserte girkasser også. Eller turbo. Men da slike elementer først ble introdusert, ble de snart obligatoriske.
Noe lignende kan skje med uavhengige forhjul også. Ikke minst fordi underleverandørene jobber sterkt for å få noe volum ut av investeringene de har hatt.
ZF presenterte sin RL 80 ET for mange år siden, men de la ny vekt på den igjen i år, i forbindelse med sin før-IAA presentasjon.
Sammen med deres ZF-Servoline frigjøres det masse plass under hytta som lastebilkonstruktørene trenger mer og mer av. Det er med andre ord ikke bare komfort, og lavere, uavfjæret vekt som fremskynder denne utviklingen.
I øyeblikket kjenner vi ikke til mer enn en av de nye IAA-bilene som får uavhengige forhjul. Vi vet heller ikke om den er bygget etter ZF-mønster og med ZF-deler.
Det vi imidlertid vet er at uavhengig forhjulsopphengning er hyllevare i USA. Reyco Granning har flere utgaver, for forskjellige vektklasser. Mens Pierce Manufacturing, som bygger noen av verdens kuleste brannbiler, bruker sin ifs-utgave.
De som virkelig er interessert i dette temaet kan gå for eksempel gå HIT for å finne P.W. Fleurens masteroppgave ved det Tekniske universitet i Eindhoven.
Den er ganske fersk, meget aktuell, og tar for seg noen av de fenomenene man må ta hensyn til med denne teknologien.