Nye varebil-trillinger
Varebilene kommer i tre lengder: 4,6 meter (XS/Compact), 4,95 meter (M/Standard) og 5,3 meter (XL/Lang). En høyde: 1,9 meter.
Foto: Peugeot
Nye varebil-trillinger
Bilene er bygget på PSAs EMP2-plattform. Samme som Peugeot 308 og Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nye varebil-trillinger
Varebilene før avdukingen onsdag 30. mars.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nye varebil-trillinger
Her avduker flere av sjefene i Peugeot og Citroën nye Expert (t.v.) og Jumpy.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nye varebil-trillinger
PSA-toppene viser for første gang frem sine nye varebiler for et hundretall journalister.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nye varebil-trillinger
Dette er PSAs store satsing på nyttekjøretøy.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nye varebil-trillinger
Kortversjonen er bare 4,6 meter og har kortere akselavstand enn de to andre versjonene.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nye varebil-trillinger
Frontdesignen er stort sett det eneste som skiller de tre bilene.
Foto: Citroën
Nye varebil-trillinger
Interiøret i de nye varebilene vekker assosiasjoner til moderne personbiler.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nye varebil-trillinger
Head up-display er ennå ikke helt vanlig i varebilene.
Nye varebil-trillinger
Peugeot har tydelig hentet inspirasjon fra personbilprogrammet for nye Expert.
Nye varebil-trillinger
Bilene er for mange en arbeidsplass. Produsentene sier de har tatt hensyn til dette ved utformingen.
Nye varebil-trillinger
Ryggekamera, sensorer og et 180-graders bilde fra fugleperspektiv er noe av utstyret du kan få på varebilene.
Nye varebil-trillinger
Praktiske lommer og oppbevaringssteder hører med i et nyttekjøretøy.
Foto: Citroën
Nye varebil-trillinger
Toyota har foreløpig ikke vist Proace annet enn på disse pressebildene som ble sluppet onsdag.
Foto: Toyota
Nye varebil-trillinger
Produsentene oppgir 1.400 kilo nyttelast.
Foto: Toyota
Nye varebil-trillinger
Interiøret i de nye varebilene vekker assosiasjoner til moderne personbiler.
Foto: Toyota
Nye varebil-trillinger

Foto: Toyota
Nye varebil-trillinger

Foto: Toyota

Her er tre av årets viktigste varebilnyheter

Vi har fått en sniktitt på nye Peugeot Expert og Citroën Jumpy. Samtidig slipper Toyota de første bildene av sin versjon, Proace.

Publisert

Alle tre modellene er i bunn og grunn samme bil. Kun litt ulik design i fronten og enkelte andre små detaljforskjeller skiller nyhetene fra hverandre. Men forskjellen fra de utgående modellene er veldig stor:

Mer sikkerhets- og komfortutstyr, økt tilhengervekt, flere karosserilengder og lavere forbruk og utslipp er noen av de viktigste forbedringene produsentene trekker frem.

Varebilene skal lanseres i Norge i løpet av sommeren. Men norske spesifikasjoner og priser er foreløpig ikke klare, opplyser importørene.

At dette er viktige nyttekjøretøy som mange i det norske markedet har høye forventninger til er utvilsomt. I fjor ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 1.603 eksemplarer av de tre utgående modellene, fordelt slik: 866 Proace, 466 Expert og 271 Jumpy.

Trioen hadde en samlet markedsandel i klassen for mellomstore varebiler på 16,1 prosent. Det er på nivå med klassetoer, Mercedes-Benz Vito (16,2), mens Volkswagen Transporter (39,4) ligger noen mil foran.

Lanseres i slutten av april
YrkesBil.no var onsdag tilstede på førpremieren for Peugeot Expert og Citroën Jumpy ved PSA-fabrikken SevelNord, et par timers kjøretur nord for Paris. Alle de tre varebilmodellene skal produseres her ved denne fabrikken.

Toyota var imidlertid ikke til stede på førpremieren. De har foreløpig kun sluppet bilder og en pressemelding om sin Proace. Den skal vises for første gang på en nyttekjøretøymesse i Birmingham i slutten av april, hvor alle tre varebilene skal ha sin offisielle verdenspremiere.

Personbilutgavene av trillingene ble vist i Geneve tidligere i mars.

Les også: Hils på nye Fiat Talento

Tre lengder
Alle de tre nye varebilene er bygget på PSA-gruppens nye EMP2-plattform. Det vil si den samme som Peugeot 308 og Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso.

Produsentene opplyser at de har slanket bort mellom 100 og 150 kilo (avhengig av motorvalg) på bilenes egenvekt, noe kjøperne blant annet skal få igjen i form av økt nyttelast. Og alle tre lengdeversjonene har oppgitt 1.400 kilo i tillatt nyttelast og en tilhengervekt på 2,5 tonn, noe som plasserer «trillingene» blant de beste i klassen.

Mens utgående versjoner av de tre varebilene leveres i to lengder, med lik akselavstand, kommer de nye modellene i tre lengder: 4,6 meter, 4,95 meter og 5,3 meter. Nytt fra dagens program er den korteste versjonen, som har 35 centimeter kortere akselavstand enn «normal» og «lang» utgave.

– Fordelen med kortversjonen er at den er kompakt og smidig, for eksempel ved bykjøring, samtidig som den beholder høy nyttelast og tilhengervekt. Dette passer fint for de som ikke har behov for en fysisk like stor bil som de lengre versjonene, men som grunnet behov for høy nyttelast eller tilhengervekt ikke kan gå ned en bilklasse, forklarer PR- og informasjonssjef Stian Gihle i Peugeot Norge.

Firehjulsdrift
PSA har valgt å fortsette samarbeidet om firehjulsdrift med den franske spesialbedriften Dangel. Systemet, som kobles av og på med en bryter, leveres i kombinasjon med 120 og 150 hestekrefter. Disse utgavene skal være klare for levering mot slutten av året.

Dangel opplyser til YrkesBil.no at de skal bygge firehjulsdriftsystem for alle de tre merkene.

Automatgir er kun tilgjengelig i kombinasjon med den største motoren, en toliter med 180 hestekrefter, og da med PSAs nye helautomatiske EAT6-kasse. 1,6-literen med 95 hestekrefter kan leveres med den clutchløse girkassen ETG6.

Kombinasjonen firehjulsdrift og automatgir er ikke tilgjengelig.

Varebilene leveres med følgende motor- og girkombinasjoner:

1.6 L BlueHDi 95 hk, 5 gir manuell 144 g/km CO2

1.6 L BlueHDi 95 hk S&S, ETG6 135 g/km CO2

1.6 L BlueHDi 115 hk S&S, 6 gir manuell 133 g/km CO2

2.0 L BlueHDi 120 hk S&S, 6 gir manuell 139 g/km CO2

2.0 L BlueHDi 150 hk S&S, 6 gir manuell 139 g/km CO2

2.0L BlueHDi 180 hk S&S, EAT6 6 gir automat 151 g/km CO2

Alle motorene tilfredsstiller Euro 6-kravene.

Sikkerhetsystemer
Ved første øyekast på bilene er det tydelig at utviklerne har lagt stor vekt på interiøret. Mens de utgående versjonene er rimelig nøkterne og litt kjedelig på interiørfronten, vekker nye Expert og Jumpy langt sterkere assosiasjoner til moderne personbiler.

7-tommers integrert berøringsskjerm, head up-display og komfortable seter hjelper selvsagt på dette inntrykket. Kvalitetsfølelsen oppleves også god, ut fra det lille vi fikk ta og trykke på brytere og andre interiør-ting. Hvordan det faktisk fungerer i bruk ute på veien må vi fortsatt vente litt for å oppleve.

Varebilene er selvsagt proppet med ulike sikkerhets- og varslingssystemer. Selv om systemene er identiske, har de tre produsentene valgt å gi flere av systemene egne navn for å markere at det tross alt er snakk om tre ulike merkevarer.

Her er et utdrag av listen med Citroëns navn på systemene:

Coffee Break Alert: varsler at du har kjørt sammenhengende i timer.

Blind Spot Monitoring: varsler om biler i blindsonen på begge sider.

Top Rear Vision: lager et 180 graders bilde med fugleperspektiv ved rygging.

Grip Control: system for fremkommelighet. Man velger snø, offroad, sand eller ESP deaktivert.

Road Sign Reading and Speed Limit Recommendation: systemet leser veiskilt og foreslår å følge den aktuelle fartsgrensen.

Driver Attention Alert: måler vinglete kjøring og varsler om det.

Lane Departure Warning System: varsler om du krysser stiplet eller heltrukken linje når blinklys ikke er på.

Automatic main beam switching: skifter mellom kjørelys og fjernlys automatisk,

Adaptive Cruice Control: bilen følger farten til bilen foran.

Collision Risk Alert: varsler om fare for å kjøre på bilen foran.

Active Safety Brake: automatisk bremsing, aktiv i hastigheter under 30 km/t.

Verdt å ta med er også at varebilene er kollisjonstestet og godkjent for 5 stjerner i EuroNCAP.

Praktisk og komfortabelt
Av tilleggsutstyr som både er praktisk og komfortabelt, kan vi trekke frem automatisk åpning av sidedørene. Det kan være kjekt å ha om du står med hendene fulle og skal laste inn i varerommet. Så lenge du har nøkkelen i lommen er en liten fotbevegelse under hjørnet på støtfangeren bak alt som skal til, så glir skyvedøren opp eller igjen. Hvordan dette fungerer i praksis, for eksempel under norske vinterforhold, blir spennende å prøve.

En annen praktisk løsning er en åpning i skilleveggen, kalt «moduwork», for lasting av lange gjenstander. Lastelengden øker med 1,16 meter eller 0,5 m3.

Powered by Labrador CMS