-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nyttige biler på IAA
Bilen har fått enormt kjeft på årets IAA. Og selvfølgelig er det store, raske personbiler hetsen har gått ut over. Lastebiler har liksom ikke vært tema, verken i diskusjon eller på utstillingen. Men jommen fant vi allikevel noen for oss.
StreetScooter kjenner vi godt på denne siden. Den har vi fulgt siden den var en start-up i Aachen.
Nå eies den av Deutsche Post, bygges i stadig flere eksemplarer, det er snakk om å bygge den i Kina, og amerikanerne er også interessert.
SAMLESIDE: Alt om IAA Frankfurt 2019
I Kina er det snakk om Chery Holding (har ikke noe med bilfabrikken å gjøre) som samarbeidspartner og investor (inntil 500 millioner euro!). Det fortelles også at Deutsche Post ser etter passende produksjonsanlegg på USAs Vestkyst og at de forbereder en bil med amerikanske spesifikasjoner nå.
Bilen selv var selvfølgelig mye tydeligere til stede på fjorårets IAA i Hannover. Naturlig, den handlet jo om nyttebiler. Nå blandet de seg med resten av bilverdenen bare for å fortelle at de finnes.
Adskillig mer gjorde Evum av seg.
Også den er egentlig et universitetsprodukt – det hele startet på den tekniske høyskolen i München som utviklingshjelp for Kenya.
Ut av den opprinnelige, meget primitive, bilen for fem år siden har det vokst fem en smart konstruksjon. En lastebil, meget smal 1,5 meter – brukbar i tette strøm), med masse påbyggingsmuligheter, med nyttelast på 1000 kg, med firehjulsdrift (2 motorer a 10 kW) og helelektrisk.
Her er det ikke noe fancy, den lades gjennom vanlig støpsel og jobber med forholdsvis forsiktige 48 V. 2 batteripakker som gir 100 eller 200 km rekkevidde.
Det er allerede utviklet en serie Unimog-type verktøy til den – og det gjør jo ikke noe at den også ser bra ut. En eller annen burde ta en nærmere titt på denne.
Og så et virkelig lyspunkt: en Most Futuria som sto parkert utenfor en av hallene.
Aldri hørt om?
Ikke så rart.
Most spesialiserer seg på pompøse vogntog, først og fremst slike som benyttes i promosjons-sammenheng.
Men siden de har fått så god trening i å bygge spesialtrailere (to rom, kjøkken, boblebad og garasje – hvis du vil, og kan betale for det) har de like godt begynt å bygge sine egne biler.
Du vet det er dem når du ser en slik bil. Lav, innsteg og høyde omtrent som i en sivilisert van, og desidert ganske strømlinjeformet.
Jeg aner ikke noe om dem. Ikke noe om motor eller transmisjon, skjønt jeg har vel lest at de bygger sine egne rammer i aluminium.
Men om de har sine egne VIN-nummer og sin egen typegodkjenning aner jeg ikke.
Det eneste jeg vet er at når du har sett en slik, vet du at du har sett noe spesielt. Og at det hadde ikke gjort noe om vi hadde hatt slike avvekslinger på norske veier og gater.
Og den jeg så var helt klart et lyspunkt i personbil-IAA.