Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler
Mercedes-Benz EQV
Foto: Daimler

Fra konsept til virkelighet

Mercedes-Benz omtaler EQV som «den første fullelektriske flerbruksbilen i premiumsegmentet». Nå er produksjonsmodellen klar.

Publisert

Noen overraskelse kan vi ikke si det var at EQV-meldingen fra Daimler dukket opp nå, rett i forkant av høstens store bilutstilling – IAA i Frankfurt 12. – 22. september.

Allerede i mars fortalte de jo at produksjonsmodellen av EQV – presentert som et konsept på utstillingen i Genève – skulle få sin verdenspremiere der.

Men nå får vi altså se de første bildene av produksjonsversjonen, og produsenten letter litt mer på sløret når det gjelder tekniske data.

Blant annet opplyses at det er snakk om et 100 kilowatt-timers batteri og 405 kilometers rekkevidde, med muligheter for hurtiglading fra 10 til 80 prosent kapasitet på 45 minutter (DC, 110 kW). Med en Wallbox skal bilen kunne fullades på under ti timer med 11 kW.

EQV skal ifølge Mercedes-Benz tilby samme komfort, funksjonalitet og fleksibilitet, med inntil 8 sitteplasser, som dagens V-Klasse er kjent for. Bilen leveres i to lengdeversjoner (også ulik akselavstand).

Batteriene er montert i gulvet og skal ikke gå utover den innvendige plassen i kupeen.

Selvsagt er også det nye multimediesystemet MBUX på plass, med stemmestyring og fulldigitale instrumenter. EQV har mye av det samme utstyret du finner i SUV-søsteren EQC.

Designmessige detaljer skal sørge for familielikhet med de øvrige modellene i EQ-serien.

Toppfarten oppgis til 160 kilometer i timen, så her skal det være mulig å frakte en gruppe personer raskt og komfortabelt på motorvei.

Både toppfart og rekkevidde er dermed noe helt annet enn varebilsøsteren eVito, som er beregnet på varetransport i byområder.

Serieproduksjonen av EQV skal foregå på Daimlers fabrikk i nord-spanske Vitoria, hvor også V-klasse med forbrenningsmotor og varebilen Vito produseres.

Det er ikke kjent hva EQV skal koste, men personbilvarianten av eVito – med etternavnet Tourer – koster fra 538.600 kroner, så at flaggskipet havner godt på nordsiden av den summen kan vi nok være trygge på.

Neste år lanserer PSA Group også elektriske versjoner av Opel Vivaro, Peugeot Partner og Citroën Jumpy - med inntil 8 seter og opp mot 300 kilometer (WLTP) rekkevidde. De vil nok kjempe om mange av de samme kundegruppene som vurderer EQV.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

Tekniske data
Mercedes-Benz EQV

Kjørelengde: 405 kilometer *

Ladetid (AC, 11 kW): Under 10 timer

Hurtiglading (DC, 110 kW): 10-80% SOC under 45 minutter

Drivhjul: Foran

Effekt: 150 kW (204 hk)

Dreiemoment: 362 Nm

Toppfart: 160 km/t

Batteritype: Lithium-ion

Batteristørrelse: 100 kWh brutto - 90 kWh som kan utnyttes

Lengder: 5.140 og 5.370 mm

Akselavstander: 3.200 og 3.430 mm

Bagasjerom: 1.030 liter

Totalvekt: 3.500 kilo

*Daimler presiserer at rekkevidden ikke er endelig bekreftet, og at tallet dermed kan bli noe endret.

Kilde: Daimler

Powered by Labrador CMS