-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Fornyelse hos Forsvaret
De første åtte av totalt 38 nye tankvogner er på plass.
Det er Scania som skal levere de nye tankvognene som skal stasjoneres på Forsvarets flyplasser over hele Norge.
Kjøretøyene som skal skiftes ut har stort sett oppnådd veteranstatus med god margin, så dette vil nok merkes - ikke minst av de som skal sitte bak rattet.
De nye tankvognene er bygd på Scania P460XT og leveres som både 4x2 trekkvogner med semihenger og 6x4 normalchassis.
Disse har lastekapasitet på henholdsvis 35.000 og 20.000 liter.
Motoren som brukes i disse bilene er Scanias 13-liter. I henhold til Forsvarets ”single fuel”- konsept er bilene forberedt til å kjøre på Forsvarets F-34 drivstoff. Det samme drivstoffet som tankbilen leverer til flyene. Dette gir økt beredskap.
Bilene er utstyrte med Scanias GRSO905-girkasse og Opticruise. For å gjøre bilene så robuste som mulig har Forsvaret valgt parabel-bladfjæring.
Komfort vektlagt
For Forsvaret har sjåfør- og brukerkomfort vært viktig under prosjekteringen. Derfor er det valgt Premium fører- og passasjerstol, AC, tilleggsvarmer og DAB-radio for å gjøre hverdagen til bakkemannskapene så komfortabel som mulig.
En betydelig oppgradering fra de utgående tankvognene, kan man trygt fastslå.
Den første leveransen var i august da Scania overleverte de første fire semi-tankvognene til Forsvaret. Disse er satt i drift satt på Ørland flystasjon.
Under en overrekkelsessermoni 18. oktober på Sessvollmoen ble de neste fire tankvognene, klare til bruk, overtatt av Forsvaret. Disse skal stasjoneres på Evenes. Bilene ferdigstilles fortløpende og de siste overleveres i 2025.
- Til tross motgang har prosjektet på generelt grunnlag vært veldig vellykket, sier Max Nensén, Defence Product Manager i Norsk Scania.

25 år levetid
De nye tankvognene til Forsvaret skal driftes og vedlikeholdes i lang tid.
Scania opplyser i en pressemelding at de og Forsvarsmateriell har hatt tett dialog under hele prosjektprosessen for Forsvaret ved å kartlegge behov og krav, som har lagt grunnlaget for utførelsen av bil og påbygg.
Da første bil var ferdigbygd testet Scania som totalleverandør systemene grundig og kontrollerte at alle Forsvarets krav var oppfylt. Videre har Forsvaret, sammen med deres brukere av utstyret, også validert og kontrollert systemene. Disse testene har ført til justeringer og endringer i designet som ble implementert på resten av produksjonen. På denne måten får Forsvaret et system som oppfyller deres behov de kommende 25 år.
I tillegg til kjøretøyene omfatter leveringen en CLS-avtale og tilhørende logistikk. En stor mengde reservedeler skal også stasjoneres hos Forsvaret i beredskap.
Krevende leveranse
Prosjektet ble gjennomført i en krevende tid. Kontrakten ble inngått 26. mars 2021, midt i en rådende pandemi. Tett etterfulgt kom det en energikrise med påfølgende prisøkning på råvarer som ingen kunne sett for seg.
Det ble ingen bedring da krigen i Ukraina kom og satte ytterligere på press leverandører av forsvarsmateriell i Europa.
