-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En ny fransk mester er født
Trivsel og effektivitet er det viktigste med tredje generasjon av den store varebilen Master fra Renault.
KØBENHAVN: Renault har hatt et par begredelige år i Norge.Sommeren 2010 ligger markedsandelen for varebiler på små 1,1 prosent, og da takket være lille Kangoo. Kassebilen Master (utgående modell) har solgt i 16 eksemplarer så langt i år.
Heldigvis ser europakartet ellers atskillig lysere ut, med over en million solgte Mastere siste 12 år. Renault har derfor godt grunnlag for å ta fram tredje generasjon av bilen med det stolte navnet.
Totalt 350 varianter
En utfordring med biler i dette segmentet, er de utallige variantene. Renault opererer med 350 konfigurasjoner av Master! For det første lengde og høyde, som gir 8 varianter (fire lengder, tre høyder – og før du protesterer: ikke alle kan kombineres).
Det gir vareromsvolum fra 8 til 17 kubikkmeter å velge mellom. Men i tillegg må du bestemme deg for forhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Og med bakhjulsdrift – enkle hjul eller tvillinghjul?
Resultatet er tilgjengelig nyttelast på alt fra 968 til 2254 kilo – men som lett forkludres av at høy nyttelast betyr klassifisering som 4,5-tonner lett lastebil. For varebilregistrering og høyest mulig nyttelast, er det forhjulsdrift som er tingen.
Firehjulsdrift er foreløpig ikke aktuelt, opplyser Renault.
Tre fine motorgrader
Atskillig enklere er motoriseringen. Den gamle 2,5-literen er faset ut, og i downsizingens ånd tilbys det 100, 125 og 150 hester fra den nye 2,3-literen. Det hk-tallene ikke forteller, er at dreiemomentet både er kraftig øket i forhold til samme ytelser tidligere – og på et vesentlig lavere turtall. Det betyr smidighet.
Etter å ha kjørt noen timer med både 125 og 150 hester, riktignok med tomme biler, er det grunn til å tro at de fleste vil klare seg utmerket med den mellomsterke motoren. Likevel hadde jeg hatt problemer med å ikke velge 150-hesteren om det var en bil jeg selv skulle kjøre… Det smartest er nok å kun prøvekjøre 125-eren. Bilen kommer med både manuell og automatisk sekstrinnskasse.
Gjennomtenkt arbeidsplass
I nye Master har Renault fokusert ekstra på de praktiske sidene ved bilen som arbeidsplass. Komforten bak rattet er øket, med en romslig førerplass der seks ekstra centimeter gir en mer tilbakelent kjøreposisjon.
Resten av hverdagen er også forsøkt forenklet gjennom bedre inn- og utstigning, å kunne legge fra seg verktøy og pc og lommebok i skjul for langfingrede øyne, kunne betjene fordørene med fjernkontroll man holder på i varerommet osv. Og førsteinntrykket er ja, Master synes bra på detaljene, men ikke revolusjonerende.
Litt av årsaken til lett dempet entusiasme er nok at jeg kom rett fra en svært velutstyrt Transit og over til to nøkternt utstyrte Mastere. I Norge har vi som kjent en forkjærlighet for ikke bare store motorer men også masse utstyr. Heldigvis tilbyr Renault en fyldig tilbehørsliste.
Totalkostnaden ved eierskap
Et siste fokuspunkt ved nye Master har vært såkalt TCO (total cost of ownership) – det tross alt viktigste for en hver kommersiell bruker. Kvaliteten skal blant annet være øket gjennom utstrakt praktisk testing. Serviceintervaller satt til hele 40.000 km, og servicekostnadene skal være 40 prosent lavere enn før.
I praksis TCO likevel ikke bare avhengig av bilens kvaliteter, men like mye kvaliteten på organisasjonen rundt salg, service og vedlikehold. Suksessfaktoren er altså like mye avhengig av markedets tillit til forhandlerapparatet.
Nye Master ventes til landet i september. I Norge håndteres varebilsalget både av personbilimportøren (Motor Gruppen fra 1. september) og Renault Trucks Nordic.
FAKTA Renault Master 2,3 dCi 125 Euro 5 L2H2 (3,5 tonn, 10,3 kubikk)
Motor: 4-syl. diesel, 2298 ccm, 92 kW (125 hk) v/3500 o/min. 310 Nm v/1250 - 2500 o/min.
Måldata: 555 x 207 x 250 cm (L/B/H), akselavstand 368 cm, varevolum 10,3 m3
Vekter: Egenvekt 2000 kg, tilhengervekt 1900 kilo, nyttelast 1600 kg.
Ytelser: ikke oppgitt 0-100 km/t, toppfart 143 km/t.
Forbruk: 0,83 l/mil (blandet), CO2-utslipp 222 gr/km
Pris fra: ikke klart,
Til i Norge: September 2010
Konkurrenter: I Norge er Master en bil som havner i direkte klinsj med Mercedes Sprinter, den klare markedslederen med nær 40 prosent segmentandel i følge OFV. Øvrige konkurrenter er i hovedsak de store versjonene av Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Fiat Ducato, Ford Transit, VW Crafter, Iveco Daily og Opel Movano.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no