-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford velger Norge som ett av tre testland
Den nye elvarebilen E-Transit snart skal tas i bruk i Norge, i et stort kundetestprosjekt som gjennomføres i Europa.
Prototypene av E-Transit skal tas i bruk av store flåtekunder i Norge, Tyskland og Storbritannia.
Her vil Ford teste bilen i bruk innenfor forskjellige bransjer som matlevering, pakkelevering entreprenørfirmaer og posttjenester.
– Denne type testing er viktig for oss for å gi oss innsikt og bedre forståelse i hvordan kunder innenfor forskjellige bransjer kan forbedre sin produktivitet med et nullutslippskjøretøy, sier Andrew Mottram, E-Transit chief programme engineer, i Ford Europa i en pressemelding.
Ford har imidlertid ikke forhastet seg med å elektrifisere det største medlemmet i Transit-familien.
Derfor var det også en smule overraskende da Fords sjef for nyttekjøretøy i Europa, Hans Schep, under den første presentasjonen av E-Transit i november i fjor fortalte at de første bilene skal leveres til europeiske kunder våren 2022.
På spørsmål om hvorfor – all den tid bilen åpenbart fremsto som klar – forklarte han at de vil bruke tiden frem til lansering godt.
– Vi skal blant annet sette en rekke biler på veien ut i drift hos utvalgte pilotkunder i 2021, akkurat slik vi gjorde med den ladbare hybridversjonen av Transit Custom. Målet er å få tilbakemeldinger fra kunder og å lære av dataene og tilbakemeldingene som blir innhentet for å utvikle en elektrisk varebil som i størst mulig grad dekker det behovet som kundene faktisk har, sa Schep.
De europeiske kundetestene av E-Transit er en del av et omfattende utviklingsprogram som bilen gjennomgår før den lanseres våren 2022.
Testprosjektet, som altså inkluderer Norge, starter sent denne sommeren.
– Vi kan definitivt si at Ford Motor Norge har en hånd på rattet når Ford globalt nå styrer mot en fremtid hvor vi bare selger elektriske biler. Den store fordelen er at vi nå får en unik mulighet til å komme med innspill til forbedringer som er spesielt relevant for kunder i det norske markedet. Det vil kunne gjøre E-Transit enda bedre tilpasset deres behov, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Prototypene som skal brukes i kundetestprosjektet er produsert på Fords globale nyttekjøretøyssenter i Dunton i Storbritannia. Disse vil komme både som varebil og chassis-varianter med kjølerom og andre påbyggingsvarianter.
I Europa vil Ford tilby 25 forskjellige varianter av den produksjonsklare E-Transit – som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter.
Den elektriske motoren leverer 269 HK og maksimalt dreiemoment er 430 Nm. Ford hevder den bakhjulsdrevne elektriske varebilen med det vil være sterkest av alle elektriske varebiler som selges i Europa.
Batteriet er plassert i bunnen av kjøretøyet. For varebilen gjør det at lasterommet er på opptil 15,1 kubikkmeter. Det er det samme som den bakhjulsdrevne 2T Transit har i dag. Forventet lastekapasitet er 1.616 kilo for varebilen og 1.967 kilo for chassismodellene.
Ford hevder bilen vil reduserer utgiftene til service med rundt 40 prosent, sammenlignet med en tilsvarende varebil med forbrenningsmotor.
E-Transit kan også fås med «Pro Power Ombord». Systemet gjør om bilen til en energikilde der utstyr og verktøy kan driftes med inntil 2,3 kW (2300 W).
Nye E-Transit vil også være det første nyttekjøretøyet som kommer med Fords nye kommunikasjons- og underholdningssystemet SYNC 4.
Som standard er bilen utstyrt med en 12 tommers berøringsskjerm, forbedret stemmegjenkjenningsteknologi og navigasjon ved bruk av skytjenester.
Med SYNC OTA (over the air)-oppdateringer vil E-Transit også løpende kunne oppdateres med ny og forbedret funksjonalitet og stadige forbedringer.
Video fra produksjonen av prototypene: