Baltikum-expressen

Ford bygger nå spesialutgaver av Transit, øremerket for spesielle oppgaver for spesielle kunder på spesielle markeder.

Publisert
Transit L5

Det er åpenbart økningen i den internasjonale varetransporten med 3,5 tonns biler som har fått Ford til å introdusere en ganske spesiell Transit.

Det dreier seg om chassis med førerhus, der chassiset er forlenget til 4.522 mm akselavstand – den lengste på en forhjulsdrevet bil, ifølge Ford.

Førerhuset kan utstyres med en sove-pod, enten bak eller på taket.

Ford samarbeidet med et nettverk på nesten 200 påbyggere som alle vil være i stand til å bygge på et plan med kapell på denne nye modellen.

Ford sier at den vil kunne ta inntil 10 Europaller og har en «forventet» nyttelast på 950 kg.

Det er først og fremst i Polen, i Sentral-Europa og i Baltikum Ford ser et marked for slike biler.

- Forretningene blomstrer, sier Paul Bayes om de potensielle kundene. Han har ansvar for ombygging hos Ford Commercial Vehicles.

Han har allerede jobbet sammen med Carpol og Nadwozia Partner i Polen, som har bygget opp hver sin bil med de to forskjellige sleeper-mulighetene.

Ford minner om at 2,0 EcoBlue også kan fås i en høy-ytelse versjon, 160 hk og 390 Nm i stedet for 130 og 360. Og at man kan spesifisere en 95 liters tank, som gir større rekkevidde.

Modellen er også utstyrt med en rekke førerstøtte-systemer.

Dette er den første nye Transit-versjonen etter at de i fjor lanserte en 5 tonns utgave.

Også i fjor var Ford ledende varebilmerke i Europa. Det var sjette år på rad og endte med 87.139 Transiter på Euro20-markedene.

Powered by Labrador CMS