-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford vil ta ledelsen
I kappløpet om å bli USAs nummer en på el – blant de etablerte, glem Tesla – har det virket som om Ford har ligget etter GM. Med de nye planene som ble kjent rett før helgen er Ford plutselig langt inne på oppløpssiden.
11 milliarder dollars ligger det i potten. Sammen med Sør Koreas SK Innovation skal det bygges tre batterifabrikker og en truckfabrikk. Fords andel av denne investeringen vil bli 7 milliarder dollars, den største industrielle investeringen Ford har forpliktet seg til i sin 118 år lange historie.
Det tilsvarer nesten en firedel av de 30 milliardene Ford for noen måneder siden sa de skal bruke på elektrifisering frem mot 2025. (GM har lovet 35, men med mindre klare planer for hvordan de skal brukes.)
To batterifabrikker skal bygges i Kentucky, mens det skal bygges en batteri-gjenbruksfabrikk i Tennessee der det også skal bygges en fabrikk som skal produsere el-versjonen av F-150, og av storebror Super Duty.
Forbrennings-F 150 skal fortsatt bygges på Dearborn-fabrikken i Detroit og kommer nok fremdeles til å vare en stund.
Lisa Drake, som er CEO for Nord Amerika sier at de regner med at ca. en tredel av alle nye trucker vil være elektriske i 2030 – med andre ord: to tredeler skal ikke.
Mens det jobber litt flere enn 4.000 på River Rouge-fabrikken i Dearborn, vil det bli 6.000 arbeidsplasser i Tennessee og den vil bli tre ganger større.
Drake har fortalt at Ford har 150.000 reservasjoner for F-150 Lightning – svært mange av dem fra kunder som aldri har eid en Ford før.
Blue Oval City – som fabrikken I Tennessee er døpt – vil begynne å produsere i 2025, samtidig med den første av de to batterifabrikkene i Kentucky.
Men de første Lightning-bilene skal bygges til våren, så kundene behøver ikke vente SÅ lenge.
Det skal imidlertid bli spennende å se hvordan Ford klarer å rulle ut denne nye elektriske bilen.
Nå kjenner vi ikke de opprinnelige planene for Mustang Mach-E, men 17.277 slike i løpet av årets første åtte måneder imponerer vel ingen. Ikke en gang halvannen prosent av gruppens totale produksjon. Tesla lå på flere enn 240.000 i siste kvartal.
Men Wall Street er åpenbart villig til å gi Jim Farley litt tid.
Siden han kom som Ford-sjef for ett år siden har Fords aksjeverdi doblet seg og banker GM som bare har økt med 80 prosent i samme periode.