Markedets tøffeste og sikreste

Nye Ford Ranger, som lanseres i Norge tidlig 2012, har allerede tatt prisen som første pickup med fem sikkerhetsstjerner i Euro NCAP.

Publisert

Nye Ranger er faktisk allerede vist i Norge.

Bilen var trekkplaster for Ford under den store nasjonale utstillingen Transport2011 i Lillestrøm nylig.

I handelen kommer bilen imidlertid først i løpet av vinteren.

Men da kommer den sannelig også med en del saftige salgsargumenter i pickupklassen, som for øvrig har vært en svært populær bilklasse i 2011.

Nå viser det seg at nye Ranger nettopp som første pickup har oppnådd 5 stjerner i krasj- og sikkerhetstestene som utføres av organisasjonen Euro NCAP.

- Jaha? Gjør ikke nesten alle biler det i dag da? kan du spørre.

- Joho, det gjør de vel, kan jeg svare. MEN: Ikke konkurrentene i pickupklassen.

Beste Euro NCAP-resultat i pickupklassen før nye Ranger var så langt VW Amarok, med 4 stjerner i 2010. Også Mitsubishi L200 har 4 stjerner, men i test utført med tidligere og ikke så strenge evalueringskrav.

Før det er konkurrentene bare sånn måtelig representert, antagelig grunnet bilkonstruksjonens underliggende svake krasjbeskyttelse. Ford selv lot nåværende Ranger testes i 2008 – med begredelig to stjerner som resultat!

Ergo er det en kraftig og gledelig forbedring for alle pickupentusiaster som er på gang. Og ikke bare for passasjerer: Nye Ranger fikk 81 poeng for fotgjengerbeskyttelse, som er det høyeste tallet Euro NCAP noensinne har tildelt et kjøretøy i denne disiplinen.

I følge Ford begynner Rangers sikkerhetsbeskyttelse med en forsterket passasjerkabin (hmm, den er jo helt ny, bilen, så altså ny, men forsterket allerede?) med høystyrkestål.

Ved å bruke et stort antall belastningsbaner foran, på siden og bak på kjøretøyet styres kollisjonsenergien vekk fra dem som er inne i pickupen (men det er tradisjonell stigeramme under karosseriet).

Som bakgrunn for det gode resultatet ligger nok gode datamodelleringer. IT-ingeniørene gjennomførte visstnok over 9.000 fullskala kollisjonssimuleringer i den virtuelle verden. Og så ble de første prototypene kollidert fysisk 110 ganger.

Sidekollisjonsgardiner er for første gang standard på samtlige Ranger-modeller i Europa. Det gir en beskyttende pute for hodene til dem som sitter i bilen ved et sammenstøt fra siden. Gardinene er konstruert for å beskytte begge seteradene i Double Cab og Super Cab

Nye Ranger bruker også sjåførassistanseteknologier. Elektronisk Stabilitetsprogram (ESP) er nå standard. Trailer Sway Control-systemet overvåker kombinasjonen trekkbil og tilhenger. Adaptive Load Control gir ytterligere stabilitetshjelp for sjåfører som kjører med tunge lass.

Og med hele 3350 kilo oppgitt tilhengerkapasitet, som i så fall blir klasseledende, kan alt dette komme godt med.

Vi har tidligere skrevet om bilens kapasiteter i denne artikkelen – klikk for link.

Powered by Labrador CMS