-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Avgiftssjokk på varebiler
1. januar øker avgiftene kraftig på mange av de mest solgte varebilene. Men innføring av CO2-komponent i engangsavgiften gjør også at noen modeller blir billigere.
1. januar 2007 ble motorvolum byttet ut med CO2-utslipp ved beregning av engangsavgift (registreringsavgift) for personbiler. Fra nyttår skal varebiler avgiftsbelegges etter samme metode, hvor biler med lavt CO2-utslipp premieres.
Det gjør at avgiftene øker med flere tusen kroner på mange varebilmodeller, mens de reduseres noe på andre.
Den kraftigste økningen får modeller fra Mercedes-Benz, Nissan, Jeep, Toyota, Opel og Volkswagen.
Generelt kommer de små varebilene noe gunstigere ut med den nye beregningsmåten, mens flere av de større vil få en kraftig avgiftsøkning.
Beregningene som YrkesBil og BilNytt.no har foretatt (se tabell) viser for eksempel at en Mercedes-Benz Sprinter 315 får en påplussing på 18.000 kroner.
Som "tommelfinger-regel" er vinnerne i forhold til dagens avgifter biler med stort motorvolum og forholdsvis magre CO2-tall. Taperne er biler med mindre motorvolum, men som likevel slipper ut mye CO2.
Konkurransevridning
Varebilene skal fortatt betale 22 prosent av personbilavgiften, men når CO2 erstatter motorvolum i beregningene, vil det gi prisendring på de aller fleste varebilmodellene.
Varebilmarkedet er i utgangspunktet langt mer prisømfintlig enn personbilmarkedet, så det kan lett oppstå konkurransevridninger.
Et eksempel er SUV-varebilen Jeep Commander, hvor avgiften øker med nær 16.900 kroner. Økningen for konkurrentene SsangYong Rexton og Toyota Land Cruiser er henholdsvis 3.300 og 3.400 kroner.
Til sammenligning går avgiftene på Isuzu D-Max X-cab, som skal lanseres i Norge under BIL07 på Lillestrøm i begynnelsen av november, ned med 3.800 kroner.
På pickup'ene er det også til dels store forskjeller. Nissan Navara får påplusset 9.700 kroner, Mitsubishi L200 Club Cab 5.400 kroner og Toyota Hilux 3.400 kroner.
De fleste modellene i "Hiace-klassen" vil få en avgiftsøkning på rundt 8-10.000 kroner. Biler med 4WD har et høyere CO2-utslipp, som fra neste år betyr økte avgifter.
Nye priser
Hvor mye av avgiftsendringene som blir trukket helt frem til utsalgsprisen, er et åpent spørsmål (Se dagens priser på varebilene her!). Men med dagens marginer på nye biler, er det neppe rom for mye subsidiering.
© YrkesBil / BilNytt.no | Engangsavgift | CO2- utslipp | ||
Merke/modell | 2008 (CO2) | 2007 (ccm) | * Endr. 07-08 | |
Citroen Berlingo Multisp. 1,6-90 HDI | 14 725 | 17 103 | -2 378 | 140 |
Ford Connect T220 1,8-75 D | 22 912 | 24 054 | -1 142 | 171 |
Ford Transit 260S 2,0 D | 47 923 | 40 028 | 7 895 | 222 |
Hyundai H-1 2,5 crdi | 62 335 | 54 420 | 7 915 | 237 |
Jeep Commander 3,0 CRD | 116 048 | 99 111 | 16 937 | 284 |
Mercedes-Benz Vito 115 Cdi | 57 206 | 47 106 | 10 100 | 222 |
Mercedes-Benz Sprinter 315 | 78 047 | 59 681 | 18 366 | 247 |
Mitsubishi Grandis 2,4 DI-D | 38 360 | 33 934 | 4 426 | 175 |
Mitsubishi L200 Club Cab 2,5 DI-D | 60 184 | 54 775 | 5 409 | 228 |
Mitsubishi Pajero 3,2 D | 84 650 | 85 129 | -479 | 246 |
Mitsubishi Pajero 3,2 D A/T | 97 352 | 87 226 | 10 126 | 280 |
Nissan Navara King Cab 2,5 DCI | 63 285 | 53 587 | 9 698 | 238 |
Nissan Pathfinder 2,5 Dci man | 79 785 | 69 668 | 10 117 | 264 |
Opel Combo 1,3 Cdi | 13 029 | 13 761 | -732 | 138 |
Opel Vivaro 2,0 CDTI | 51 717 | 39 091 | 12 626 | 224 |
Peugeot Partner 1,6-75 HDI | 12 722 | 14 820 | -2 098 | 143 |
Peugeot Partner 1,6-90 HDI | 13 107 | 15 195 | -2 088 | 143 |
Renault Kangoo 1,5 dCI | 12 763 | 13 965 | -1 202 | 146 |
Renault Trafic 2,0 kort | 39 012 | 32 589 | 5 123 | 205 |
SsangYong Rexton 270 RX Xdi | 71 914 | 68 628 | 3 286 | 232 |
Isuzu D-Max X-Cab | 61 256 | 65 089 | -3 833 | 222 |
Isuzu D-Max X-Cab Aut. | 66 589 | 65 653 | 936 | 237 |
Isuzu D-Max Dobbel Cab | 64 861 | 66 863 | -2 002 | 222 |
Isuzu D-Max Dobbel Cab Aut. | 69 814 | 67 048 | 2 766 | 237 |
Toyota Hiace 2,5 D 4WD | 67 657 | 55 472 | 12 185 | 246 |
Toyota Hilux X-Cab 4WD | 52 100 | 48 666 | 3 434 | 219 |
Toyota Land Cruiser 90 D-4D Aut. | 79 057 | 77 212 | 1 845 | 238 |
Toyota Land Cruiser 90 D-4D Man. | 79 506 | 76 102 | 3 404 | 243 |
VW Caddy 1,9-105 TDI | 22 623 | 24 466 | -1 843 | 167 |
VW Touran 1,9-102 TDI | 25 917 | 27 007 | -1 090 | 158 |
VW Transporter 1,9-102 TDI | 46 563 | 37 696 | 8 867 | 208 |
VW Transporter 2,0-130 TDI 4WD | 68 029 | 57 140 | 10 889 | 240 |
CO2-
utslipp
14 725
17 103
-2 378
140
22 912
24 054
-1 142
171
47 923
40 028
7 895
222
62 335
54 420
7 915
237
116 048
99 111
16 937
284
57 206
47 106
10 100
222
78 047
59 681
18 366
247
38 360
33 934
4 426
175
60 184
54 775
5 409
228
84 650
85 129
-479
246
97 352
87 226
10 126
280
63 285
53 587
9 698
238
79 785
69 668
10 117
264
13 029
13 761
-732
138
51 717
39 091
12 626
224
12 722
14 820
-2 098
143
13 107
15 195
-2 088
143
12 763
13 965
-1 202
146
39 012
32 589
5 123
205
71 914
68 628
3 286
232
61 256
65 089
-3 833
222
66 589
65 653
936
237
64 861
66 863
-2 002
222
69 814
67 048
2 766
237
67 657
55 472
12 185
246
52 100
48 666
3 434
219
79 057
77 212
1 845
238
79 506
76 102
3 404
243
22 623
24 466
-1 843
167
25 917
27 007
-1 090
158
46 563
37 696
8 867
208
68 029
57 140
10 889
240
Se dagens priser på varebilene her!
Beregningene er foretatt med gjeldende satser for 2007 og foreslåtte satser for 2008 iht Statsbudsjettet.
* Endringen i engangsavgift fra 2007 (med ccm-beregning) til 2008 (med CO2-beregning)
Grønne tall = Lavere avgift med CO2-beregning
Røde tall = Høyere avgift med CO2-beregning
Kilde: Bilimportørene og Opplysningsrådet for Veitrafikken. Vi tar forbehold om feil og mangler i data eller utregning.