-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scudo blir Traficaro?
I følge en særdeles kortfattet pressemelding fra Renault, publisert hos Newspress i går, skal Renault levere varebil til Fiat fra 2016. Men hvilken?
DELEBILER: I varebilverden er bilprodusentene råtasser til å fordele utviklingskostnadene for en bil utover flere merker.
Oppskriften er: Noen mindre designendringer og nytt klistremerker. Og vips så blir det en hel annen bil…
Vi har kombinasjoner som VW-Mercedes og Mercedes-Renault og Renault-Opel. Og ikke minst Peugeot-Citroen-Fiat-Toyota i den mellomstore kassebilklassen.
I øyeblikket er det kun Ford av de store merkene representert i Norge som IKKE gjør dette i utstrakt grad.
I nevnte pressmelding fra Renault står det ganske enkelt at Renault og Fiat er blitt enige om at førstnevnte supplerer sistnevnte med et lett kommersielt kjøretøy fra andre kvartal 2016.
Bilen skal produseres av Renault i Frankrike basert på en Renault plattform, men med selvstendig Fiat Professional design.
Så får vi gjette da, hvilken bil det kan være snakk om?
Det er neppe de små varebilene Fiorino (som ikke selges i Norge, men deles med PSA som Nemo og Bipper) eller Doblo (som deles med Opel Doblo). Her har Fiat for god kontroll over produksjon og utvikling selv.
Ei heller er det særlig sannsynlig at det dreier seg om store Ducato, som også produseres i samarbeid med PSA (Boxer og Jumper), og som nettopp har fått en solid facelift.
Altså faller sannsynlighetspilen ned på etterfølgeren til den mellomstore Fiat Scudo.
YrkesBil skrev allerede for to år siden, da det ble klart at Toyotas Hiace-etterfølger Proace skulle bli en firling til Partner/Jumpy/Scudo, at Scudo-samarbeidet med PSA i fabrikken Sevel Nord var over, og at produksjonen skulle opphøre i 2016.
Renault har på sin side nettopp lansert nye Trafic (nå produsert i Sandouville i Frankrike), og som er et samarbeid med Opel om Vivaro (som produseres i Luton, England) – les førsteinntrykket her.
Det er denne bilen vi nå altså tipper fra 2016 også kommer til å få Fiat-logo i grillen.
I forrige generasjon var Trafic/Vivaro forøvrig koblet sammen med Nissan Interstar (som ble produsert i Barcelona).
I ny versjon av Trafic/Vivaro har vi imidlertid ikke så langt sett bekreftelse på at det kommer en ny Interstar basert på samme bilen - selv om Automotive News antydet dette i en artikkel for et år siden, der de skrev at Primastar-produksjonen skulle flyttes til franske Sandouville sammen med ny Trafic i 2014.
Dermed kan vi jo inn til videre undre på om Scudo erstatter Primastar på produksjonslinjen – eller om det nok en gang skal lages fire merkeversjoner av samme mellomstore kassevogn.