-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist Fabrikksystemer - Servicemarked
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Volvo tok førsteplassen i Europa
Volvo er selvfølgelig begeistret – for første gang vant de tungbilkronen i Europa.
56.331 biler over 16 tonn fikk Volvo registrert i Europa i fjor. I følge dem betyr det en markedsandel på 17,9 %.
Allerede her begynner problemene – hvilket Europa er det vi snakker om?
I følge ACEA som representerer bilprodusentene og som sender ut registreringsstatistikk hvert kvartal ble det registrert 316.908 nye biler over 16 tonn i fjor, i EU + GB + EFTA.
Hvis det er det som er Volvos Europa (som Volvo sier det er) blir markedsandelen 17,7 %.
Hvis Europa derimot er EU ble det registrert 268.952 tunge biler der i fjor. Da blir Volvos markedsandel 20,9 % - men altså Ikke mest i den regionen siden de ikke nevner det i pressemeldingen.
Forsinkelser
Det finnes helt sikkert forklaringer, men registreringsstatistikk for laste- og vare-biler behandles med forsinkelser og uklare begrep.
At Volvo kom med sine tall for 2024 allerede den 29. januar, men måtte vente til 19. februar med å sende ut seiersmeldingen, kommer sannsynligvis av at de måtte drøye tre uker før de kunne få bekreftet registreringstallene fra sine Europeiske konkurrenter slik at de hadde noe å sammenlikne med.
Hvorfor 20,9 % ikke er like mye Europa-rekord som 17,9 % vil sannsynligvis bli forklart med at Volvo registrerte uvanlig godt i Storbritannia i år, i motsetning til Mercedes-Benz (tidligere Europa-mester) - mens Mercedes har så solid overtak på svensken hjemme i Tyskland at det er de som er EU-mester.
Uklare verdier
Men ikke noe av dette er enkelt å sjekke. Det er for eksempel ikke bare å gå inn på de andre produsentenes foreløpige årsrapporter for å se hvor de befinner seg på premielisten.
Daimler Truck forteller om 460.409 nye biler i fjor. Summen kan så splittes slik at vi sitter igjen med 126.477 Mercedes-Benz trucker, men foreløpig ikke et ord om hvor mange av dem som endte i Europa.
Det samme hos Traton. 334.200 biler derfra i 2024, men bare 95.700 var fra MAN Truck og Bus. Og ikke alle truckene var over 16 tonn.
Scania slo til med 102.100 biler og var forresten den eneste blant disse topp-merkene som økte antall utleveringer i fjor.
Opp med 6 %, der MAN reduserte med 18, Mercedes-Benz med 20 og Volvo med 11 prosent.
Økt markedsandel
Men Volvo legger til at de økte markedsandelen i 25 land i fjor. Markedsleder for tredje år på rad i Brazil med 23,7 %. I Australia hadde de 18,2 % og i USA pluss Canada økte de fra 10,2 % til 10,5 % i fjor.
-Vi står sterkere enn noen gang takket være en total fornyelse av vår produktportefølje i 2024, sier en fornøyd Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
Dermed er det selvfølgelig på sin plass å gratulere Volvo med førsteplassen, men det er litt rart med et løp der man ikke helt vet hvilken bane det blir konkurrert på, samtidig som ingen av konkurrentene blir klokket.
