-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvos elektriske lastebiler har kjørt 80 millioner kilometer
80 millioner kilometer, eller 2000 ganger rundt jorden, har Volvos elektriske lastebiler rullet siden den første kom på veien i 2019. Disse lastebilene har redusert CO2-utslippene og samtidig forbedret arbeidsmiljøet til sjåførene betraktelig.
Nye trafikkdata fra Volvos flåte av elektriske lastebiler viser at de har kjørt mer enn 80 millioner kilometer i kommersiell trafikk siden 2019. Hvis man skulle kjørt samme distanse med tilsvarende dieseldrevne lastebiler, ville man brukt mer enn 25 millioner liter diesel, og lokale eksosutslipp hadde økt med 68.000 tonn karbondioksid.
– Det gleder meg å se at transportselskaper omfavner fordelene med å ha elektriske lastebiler i daglig drift. Transportsektoren står for sju prosent av verdens CO2-utslipp og batterielektriske lastebiler er et viktig verktøy for å redusere det klimamessige fotavtrykket. Takket være de mange som har vært tidlig ute med å ta i bruk denne teknologien, ser vi allerede nå det store potensialet den har, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
Fem år med elektrisk kompetanse
Volvo var tidlig ute i segmentet for elektriske lastebiler, og har dermed bygget en unik ekspertise innen elektrisk transport i tillegg til læring som tas med inn i utviklingen av den neste generasjonen av elektriske kjøretøy fra Volvo.
Det lønner seg å være tidlig ute – transportselskaper med elektriske lastebiler har en sterk konkurransemessig fordel når de kan tilby utslippsfri transport til transportkjøpere.
Ved å optimalisere logistikk og kjøreruter og dele ladefasiliteter med andre bedrifter, kan man få mest mulig ut av investeringene i både elektriske lastebiler og ladeinfrastrukturen og på denne måten bygge en solid prosjektbegrunnelse for transportselskaper.
Fordelene med elektriske lastebiler strekker seg langt utover miljøgevinsten – sjåfører opplever et betydelig bedre arbeidsmiljø og mye lavere nivåer av støy og vibrasjoner.
Økende global interesse
Volvo Trucks’ leveranser av elektriske lastebiler økte med 256 prosent på verdensbasis, til 1977 lastebiler i 2023, og selskapet ser fortsatt interesse fra kundene i 2024. I Europa valgte mer en halvparten av kundene som kjøpte elektrisk lastebil en Volvo i første kvartal i år – Volvos markedsandel av segmentet for elektriske lastebiler var 56 prosent. I USA var 44 prosent av alle solgte elektriske lastebiler Volvo. I Norge var markedsandelen på 71 prosent.
Volvo har til nå levert mer enn 3500 elektriske lastebiler til kunder i 45 land på 6 kontinenter. I 2023 utvidet Volvo nedslagsfeltet for elektriske lastebiler da de første tunge elektriske lastebilene ble levert til Latin-Amerika, med leveranser til kunder i Brasil, Chile og Uruguay. Volvo ble også den første lastebilprodusenten til å levere batterielektriske lastebiler til Marokko, Sør-Korea og Malaysia.
– Det er ikke bare transportselskaper, men også kjøpere av transport- og logistikktjenester, som registrerer seg hos SBTi – Science Baset Target initiative. Disse har startet å kreve bærekraftige transportløsninger fra sine leverandører, noe som gir enda en dytt i retning et skifte til elektriske lastebiler, sier Roger Alm.
Dekker alle transportbehov
Volvos elektriske lastebiler møter behovene til et vidt spekter av bruksområder – fra bynær distribusjon og avfallshåndtering til regional transport og anleggsvirksomhet. I løpet av fem år med elektriske lastebiler på veiene har Volvo bygd en omfattende ekspertise i å få mest mulig nytte av den installerte energien, lading og vedlikehold av elektriske lastebiler.
Fra 2019 til i dag har Volvo Trucks gradvis utvidet utvalget av modeller med elektrisk drivlinje til dagens åtte helelektriske lastebiler.
Volvos modellutvalg av elektriske lastebiler består nå av FL Electric, FE Electric, FM Electric, FM Low Entry, FMX Electric, FH Electric, FH Aero Electric og VNR Electric, sistnevnte for det amerikanske markedet. Modellen som selger best er Volvo FH Electric, som nettopp vant den prestisjetunge International Truck of the Year Award for 2024.