-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lafinto øker kapasiteten med ny avdeling for skappåbygg
Raskt økende etterspørsel etter påbygg på chassis-biler svarer Lafinto nå på med etablering av en ny avdeling for skappåbygg i Råde.
– Dette betyr en kraftig økning av produksjonskapasiteten, og allerede før sommerferien regner firmaet med at Råde-avdelingen vil være over på 2-skifts drift, forteller salgs- og markedsdirektør Jarl André Lindvig til YrkesBil.
– Det er økt etterspørsel fra store aktører som Oda, Posten og Bring, i tillegg til samarbeidsavtaler med store importører som Bertel O. Steen, Ford og RSA som har ledet til kapasitetsutvidelsen, forteller Lindvig i de nye lokalene på Missingmyr Næringsområde i Råde.
Her leier Lafinto 600 kvm produksjonslokaler med tilhørende kontorer i et nyoppført næringsbygg, der forholdene er lagt godt til rette for produksjonen av skappåbygg. I tillegg til å øke antall skift, er det også muligheter for å øke leiearealet i bygget.
System Edstrøm
– Hos Lafinto bygger vi hele skapene selv fra bunnen av. Dette gir forutsigbarhet, og gjør oss mindre avhengige av underleverandører. Vi kan levere ferdige skap på kort tid, og vi kan også reparere skader på stedet, sier Lindvig, som forteller at den nye satsingen i selskapet startet med en strategiendring i 2019.
– Noe av det første vi grep fatt i her, var å få innredningsavdelingen med System Edstrøm opp og stå. For videre utvikling så vi at vi måtte ha inn flere av de store flåtene, og til ISS, Veidekke, Nettpartner, Bravida og Statnett leverer vi nå komplette løsninger med System Edstrøm, fra kjørebok til dekor og komplett innredning.
– Vi ser at stadig flere orienterer seg mot komplette løsninger med alt fra én leverandør, og for biler til enkelte av de store leverandørene er det som nå gjenstår hos forhandler før utlevering av bilen bare kosmetisk klargjøring, forteller han.
Enkelt å kombinere
– Selvsagt stiller dette også krav til oss, og noe av forutsetningen er at det finnes systemer som snakker sammen hos alle involverte – importører, forhandlere, kunder og oss. Dette digitale og servicetilpassede overvåkingssystemet gir hele tiden oppdatert informasjon om hvor i prosessen en ordre befinner seg.
Dette betyr også forutsigbarhet, og vi ser at for eksempel importørene vi samarbeider med er veldig fornøyde med disse løsningene, sier han videre.
– Er det krevende å kombinere innredningsløsningene med å bygge skap for chassis?
– Nei, så snart de store panelsatsene er på plass er det enkelt å kombinere med bygging på chassis. Dette gjelder både for spesialløsninger og for mer standardiserte versjoner. Spesielt hos de store kundene er et av kravene til oss at vi har reserveskap stående – skjer det et uhell, er det da fort gjort å bytte om, sier Lindvig.
– Skal være vondt å forlate Lafinto
Han legger til at OneStop Shop-filosofien, som også er en del av strategiplanen fra 2019, er et ledd i å gjøre terskelen høy for å flytte til andre løsninger.
– Kunden skal få alt her, og på en slik måte at det skal gjøre vondt å forlate Lafinto, understreker han.
Timingen på Lafinto-satsingen er selvsagt ikke tilfeldig. Økningen i netthandel, som har akselerert ekstra under pandemien, har resultert i at markedet for lette chassisbiler til nærdistribusjon eksploderer. Her spiller Lafinto nå videre på tradisjonene fra hovedanlegget på Rolvsøy også ved det nye anlegget i Råde.
Det betyr høye krav til kvalitet og skreddersøm av egenbygde skap til kundens behov og ønsker.
Øker kapasiteten på Rolvsøy
– Skreddersøm vil vi nok se stadig mer av, og vi er absolutt klare for å møte den etterspørselen også, fastslår Lindvig.
– Lafinto har hatt god vekst de siste årene. Hva er den viktigste årsaken til dette?
– Det er i alle fall ikke prisen, for billigst er vi ikke. Men vi ser at totalopplevelsen, inkludert gode oppfølgingssystemer, gjør at kundene gjerne kommer tilbake. Det er jo denne veksten som har gjort det nødvendig å utvide med avdelingen i Råde for å ha kapasitet nok til OneStop Shop-konseptet, sier han, og legger til at Lafinto nå planlegger en utvidelse av produksjonskapasiteten på Rolvsøy fra 2.000 til 3.000 biler årlig.
– Skapbiler på chassis skal vi bygge her i Råde. Prognosen for hele året i år er rundt 300 biler. Her er det tilgangen på chassisbiler som eventuelt begrenser oss, men slik det ser ut nå er dette et realistisk mål, mener han.
Mer og mer nullutslipp
– Nå er overgangen til el-drift også for varebiler i full gang. Hvordan påvirker det dere?
– Vi har egen produktutviklingsavdeling på Rolvsøy som bruker mye tid nå på el-chassis, sier Stian Justsen, salgsansvarlig på chassis-avdelingen.
– For tiden venter vi spent på Ford E-Transit, som raskt nærmer seg, og flere andre er også i godt gjenge. I Oslo, for eksempel blir det snart ikke mulig å levere annet enn el-varebiler innenfor Ring 3, og slik vil det bli i flere og flere byer rundt om i landet. Ved offentlige anbud er stadig oftere nullutslipp et krav. Utover bilene for B-førerkort og 3,5 tonn, bygger vi også noen 5- og 7-tonnere, noe det ser ut til å bli stadig flere av, legger han til.
Voksende marked
– Med den driftsformen vi har nå, bygger vi her opptil 16 skap pr. uke på ett skift. Når vi går over til to skift, øker dette til opptil 25. Videre blir det snakk om markedsføring og andre tiltak for å kunne gå til trinn 2 her i Råde, som altså er å utvide vårt gulvareal i bygget. Et viktig poeng er det uansett at vi vi vokser videre i riktig tempo, understreker Lindvig.
– Hvor stort er dette markedet?
– Frem til nå har vi regnet med at totalmarkedet er 500 – 600 enheter årlig. Med økende distribusjonsbehov og stadig nye attraktive varebilmodeller for opptil 3.500 kilo, regner vi med at dette ganske snart kryper opp mot 1.000 enheter pr. år.
– I dette markedet er vi markedsledere, noe vi mener først og fremst er et resultat av endringsvilje og satsing, fastslår Jarl André Lindvig.
Alt handler heller ikke bare om skap, forteller Lindvig:
– På det utrolig raskt voksende elbil-markedet er ikke alle asiatiske modeller skreddersydd for europeiske og norske forhold. Vi leverer for eksempel nå frunker i vakuumformet plast til ettermontering i Hongqi E-HS9. Tilsvarende er aktuelt for flere andre, sier Jarl André Lindvig.