ERFARING: Knut (t.v) og Simen Ruud har gjort seg noen tanker, etter at de kjørte vogntog med batterielektrisk lastebil de drøyt 1.800 kilometerne fra Nord-Odal til Alta.

Kjørte «rekordlangt» med elektrisk lastebil - nå krever han grep fra politikerne

- Det går helt fint å kjøre Norge på langs med elektrisk lastebil. Men hvis politikerne faktisk mener at tungtransporten skal over på nullutslipp, må den ekstra vekten for batteriene kompenseres, sier lastebileier Knut Ruud.

Med dagens regler gis det økt totalvekt med inntil to tonn for nullutslippslastebiler med to eller tre akslinger. Hvis lastebilen har fire akslinger, eller det kobles på en henger, økes ikke tillatt totalvekt i det hele tatt.

Denne begrensningen og forskjellsbehandlingen mener flere i lastebilnæringen at politikerne må gjøre noe med, om det skal bli fart i overgangen til elektriske lastebiler.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS