-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt: Kia EV9 4x4 varebil
Blinkskudd fra Kia i varebilmarkedet
Elektrisk varebil med firehjulsdrift og brukbar tilhengerkapasitet har vært etterlyst lenge i Norge. For mange kan nok Kia EV9 være løsningen. YrkesBil er første medie som får prøvekjøre.
Kia har som kjent varslet et skred av nye elektriske varebiler, som de først viste frem på CES i Las Vegas i vinter, og skal presentere for Europa på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i september.
Men den norske importøren ser ingen grunn til å vente med varebilsatsningen, og trekker nå en egen varebilversjon opp av flosshatten:
Med hjelp fra ombyggingsselskapet Lafinto AS i Fredrikstad har de nappet ut baksetene i luksus-SUVen EV9, satt inn skillevegg, innredning med skuffer og fått på grønne skilter.
Og med det har de kanskje også det hittil beste svaret til alle norske varebilbrukere som i flere år nå, blant annet grunnet anbud som krever nullutslipp, har etterlyst en stor elektrisk varebil med firehjulsdrift og brukbar tilhengerkapasitet.
Mer aktuelt
Norske bilavgifter har «i alle år» åpnet for en rekke kreative - mer og mindre vellykkede - grønnskiltede varebilvarianter av personbilmodeller.
Siden elektriske personbiler lenge har vært fritatt de fleste avgifter, har ikke disse vært like lukrative å bygge om til varebiler.
Men med økende avgifter også på elektriske personbiler ser flere nå dette som en attraktiv mulighet for alle som har mulighet til å skrive av momsen.
Nylig fortalte vi også om den Sulland-eide importøren Electric Way AS som nå tilbyr den elektriske luksus-MPVen Voyah Dream på grønne skilter.
Dream har også firehjulsdrift, og kan trekke tilhenger - dog maksimalt 1.200 kilo, mens Kia EV9 takler opptil 2.500 kilo.
Med EV9 som varebil vil nok Kia spise av markedet for «de ekte varebilene», som fremdeles mangler firehjulsdrift i elversjonene. ID. Buzz Cargo kommer med 4x4 i løpet av året, og noen flere har meldt at de har ting på gang. Maxus skal lansere e-Deliver 7 med 4x4 i år.
EV9 vil nok også ta opp kampen mot fossildrevne SUV-varebiler som Toyota Land Cruiser, Land Rover Defender, Ford Explorer og Mercedes-Benz GLS og G-klasse. Totalt 1.399 eksemplarer av disse nevnte modellene på grønne skilter ble registrert i 2023, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Mange brukere av disse treffes også av krav fra oppdragsgivere om å kjøre såkalt utslippsfritt, og da er valgmulighetene per i dag begrenset.
Hvordan er EV9 som varebil?
Allerede før vi begynner å kjøre fremstår Kia EV9 som den reneste håndverkerdrømmen (såfremt man ikke trenger digert lasterom med vegginnredninger og slikt, da).
Den er stor, luksuriøs, ser barsk ut og byr på flere praktiske yrkesbilegenskaper, som vi kommer tilbake til litt lenger ned.
Et spenningsmoment ved personbiler som forvandles til varebiler er alltid hvor mye det går utover førerplassen.
Særlig for sånne som undertegnede, som måler 187 centimeter på strømpelesten.
At både varme og kjøling av rørleggersprekken er standard på alle versjoner er også noe vi har fått tommelen opp for
Christian Lagaard, Kia Bil Norge
Komfortabel førerplass
Vel på plass bak rattet i EV9 kan det raskt konstateres at her er det komfortabelt å sitte.
Knærne er langt unna haken, noe som er et godt tegn i denne sammenhengen (de som husker for eksempel Toyota Yaris Verso varebil skjønner hva jeg mener).
Importøren har i EV9 målt 102 cm fra overkant av instrumentskjermen til pinnene under nakkestøtten i førersetet i bakerste posisjon. Det er bedre enn forrige gang Kia laget en grønnskiltet SUV, med sin Sorento.
Det skal imidlertid sies: I en ideell verden skulle jeg gjerne kunne kjøre setet noen få centimetere til bakover, noe skilleveggen setter en effektiv stopper for.
Men plassen er så absolutt til å leve med og står ikke tilbake fra konkurrentene.
Selve setene er dessuten prima, og som kommunikasjonssjefen Christian Lagaard selv sier det:
- At både varme og kjøling av rørleggersprekken er standard på alle versjoner er også noe vi har fått tommelen opp for.
Rask lading
Ute på veien merkes det at bilen er over fem meter lang og nær to meter bred.
Store vindusflater, gode speil og kameraer foran, bak og på sidene gjør det imidlertid enkelt å manøvrere.
«Bilen er det knapt noe i veien med, svært komfortabel som den er med firehjulsdrift, 384 hk, 2,5 tonn tilhengervekt, drøyt 500 km rekkevidde, 800 volts batteriteknologi som gjør det mulig å lade med oppimot drøyt 210 kW - hvilket betyr at det under optimale forhold ikke tar mer enn 24 minutter å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet. Eller mer konkret: 240 km på 15 minutter», skrev YrkesBils søsterpublikasjon, BilNorge.no, da de prøvekjørte personbilvarianten av EV9 GT Line.
Vi kan skrive under på at alt dette selvsagt også gjelder varebilvarianten.
Rask lading og lang rekkevidde er ikke minst viktig for næringsdrivende, som helst vil drive inntektsbringende arbeid fremfor å stå unyttig ved en hurtigladestasjon i arbeidstiden.
Litt annen «romklang» inne i bilen under kjøring, når alle baksetene er fjernet, og litt småknirk fra skilleveggen (som er utstyrt med støyisolerende matte), kommer man aldri unna ved konvertering til varebil. Men ikke noe av dette er sjenerende i EV9. Langt derifra.
Takrigget fra Yakima med kraftige lamper på alle sider, reservehjul og verktøykasse er oppsiktsvekkende tøft, og sikkert praktisk, men selvsagt ingen oppskrift på lavt energiforbruk eller fravær av vindsus i motorveihastigheter.
Kan drifte sirkelsagen
I EV9 har du mulighet til å hente ut strøm både fra en kontakt på veggen i bagasjerommet, og via et adapter som kan settes i ladekontakten på utsiden av bilen.
3.600 watt kan hentes ut av begge kontaktene (men ikke samtidig, totalgrensen er 3.600), slik at man for eksempel kan jobbe med en 2.000 watts sirkelsag og samtidig ha kapasitet til overs.
Å kunne lade opp elektrisk håndverktøy mens du kjører til et nytt oppdrag, er sikkert også kjærkomment.
Det samme med muligheten for å holde en viss temperatur inne i bilen mens den står parkert, for eksempel om du har maling som ikke skal fryse. Dette styres via en app.
Bilen er også forberedt for V2G-teknologi som i framtiden gjør det mulig å la den være en del av et større nettverk.
Eksempelvis at man henter strøm fra bilen i de periodene på døgnet strømmen er dyrest, og lader bilen opp igjen når strømmen er rimeligere.
Innrednings-muligheter
Bilen leveres standard med vareromsgulv i to nivåer med høydeforskjell på cirka 15 centimeter, hvorav den høyeste delen er bakerst.
Der sitter en del elektronikk under gulvet, slik at dette ikke kan senkes, men det inneholder også et praktisk lagringsrum skjult under gulvplaten.
For 12.000 kroner (pluss mva.) tilbys en innredning som bygger opp gulvet slik at det blir flatt i hele lasterommet.
Samtidig får man da en ekstra skuff på hver side ved bakdørene (totalt da fire skuffer, ettersom en på hver side er standard). Seks festekroker i gulvet gjør det enkelt å surre fast løse gjenstander.
Flere varianter
Kia-importøren opplyser at alle EV9-versjoner som ikke har soltak kan bygges om til varebil.
Baksetene medfølger og kan enkelt settes tilbake. Avgiftsberegning for dette gjøres på skatteetaten.no. Det kreves imidlertid at autorisert verksted skal bekrefte at ombygning er gjort etter fabrikkens forskrifter, og bilen må vises hos Statens vegvesen.
Rimeligste versjon med kun bakhjulsdrift starter på 710.900 kroner (eks. mva.), mens toppmodellen GT-line med firehjulsdrift starter på 838.900 kroner (eks. mva.).
På elektriske varebiler kl. 2 (grønne skilter) beregnes imidlertid moms fra første krone, i motsetning til personbiler der innslaget nå er 500.000 kroner, så det vil bli en dyr bil med grønne skilter dersom kjøperen ikke er et firma som kan trekke fra momsen.
Samtidig vil en grønnskiltet elektrisk varebil nyte godt av fordeler som kjøring i kollektivfelt i visse områder og dedikerte varebilparkering i noen byer.
Priser og tekniske data:
PRØVEKJØRT:
Kia EV9 GT Line varebil | |
Motortype | Elektrisk |
Samlet ytelse | 384 hk/700 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 5,3 sekunder |
Toppfart | 200 km/t |
Batteri, netto | 99,8 kWt |
Lading DC/AC | 210/11 kW |
Ladefart 10-80% | 24 min |
Strømforbruk | 22,8 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 505 km |
V2L/230V | 3,5 kW |
Dimensjoner (L/B/H) | 502/198/178 cm |
Akselavstand | 310 cm |
Bilvekt (m/fører) | 2 625 kg |
Nyttelast (inkl./pass.) | 565 kg |
Taklast | 100 kg |
Bakkeklaring | 17,7 cm |
Tilhengervekt | 2 500 kg |
Bagasjerom foran | 52 liter |
Varerom | (se egen faktaboks) |
Garanti/km | 7 år/150 000 km |
Batterigaranti/km | 7 år/150 000 km |
Miljøklasse | A |