-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt: Iveco eDaily
Med denne mener Iveco alvor
Med opptil 20 kubikkmeter lastevolum, inntil 4,6 tonn nyttelast og inntil 3,5 tonn hengervekt er nye Iveco eDaily blant de mest allsidige lette elektriske yrkesbilene. Fin å kjøre er den også.
Elektrisk Daily er jo ikke noe nytt. Den har vi hørt ganske mye om, for Iveco var tidlig på ballen med elektrifisering – og særlig fra 2014 la de litt innsats i utviklingen.
Problemet – i alle fall for Iveco – er at vi knapt har sett noen elektrisk Daily på veien, med unntak av en håndfull hos enkelte «pilotkunder» som Posten/Bring. Høy pris og kort rekkevidde er nok blant årsakene.
Litt stemoderlig behandlet har den også blitt.
Da YrkesBil i 2019 var i Torino for å se på den oppgraderte Daily som da fylte 40 år, var det skuffende lite fokus på el-versjonen.
Electric ble knapt nevnt, og langt mindre vist frem – den sto helt alene, i skyggen av diesel- og gassversjonene.
Nå, derimot, mener Iveco åpenbart alvor med elektrisk Daily. Såpass mye, at da vi så nye eDaily for første gang i september spilte den en av hovedrollene på Ivecos IAA-stand i Hannover, sammen med Nikola Tre.
200 varianter
Nylig var vi også i Torino for å bli bedre kjent med bilen og prøvekjøre, og denne gangen var det utelukkende snakk om den elektriske versjonen.
I den grad diesel eller gassversjonene ble nevnt var det bare for å forsikre oss om at «eDaily kan leveres i alle karosserivarianter, med like god lastekapasitet og ytelse som alle andre varianter av Daily».
Og la oss ta det først som sist: Nettopp bredden i antall varianter er nok den største styrken nye eDaily har. Visstnok 200 ulike konfigurasjoner, om du summerer opp.
Modellen 42S har tillatt totalvekt på 4.250 kilo, men kan kjøres på B-førerkort etter gitte regler. Inntil 3,5 tonn tilhengervekt i lastebilversjon er nok også attraktivt.
Samtidig hevder Iveco å være alene i klassen om å tilby alternativ bakakselutveksling. Dette gjelder for modellene 50C (3,6 eller 4,44) og 72C (4,3 eller 5,13) for å styrke enten ytelsen eller effektiviteten.
Firehjulsdrift, derimot, ble ikke nevnt med ett ord – så inntil videre må du klare deg med bakhjulsdrift.
En løsning vi ikke har hørt at noen konkurrenter tilbyr, er at du kan legge til eller trekke fra antall batteripakker gjennom hele kjøretøyets levetid. Les mer om det her, i en egen artikkel.
Komfortabel arbeidsplass
Heller ikke i interiøret er det mye som skiller eDaily fra sine søsken, og det i positiv forstand.
Etter de senere oppgraderingene av Daily – senest på 2022-modellene – har dette blitt en komfortabel arbeidsplass med god kvalitetsfølelse.
Vi var litt spente på de nye setene med «minneskum» som skal gi «en jevn vektfordeling, forme seg etter kroppen og redusere trykktoppene med inntil 30 prosent».
Nå kan vi i det minste slå fast at stolene er gode å sitte i, med justeringsmuligheter som bør tilfredsstille selv kresne rygger og rumper.
Rattstillingen er i flateste laget etter undertegnedes smak, men det kan justerbar både i dybde og høyde, så det er så absolutt til å leve med.
Instrumenteringen er en blanding av analog og digital. Altså ikke det hippeste vi har sett, men fullt funksjonelt.
Mange modusvalg
Så kommer vi til det mer elbil-spesifikke:
De tre kjøremodusene Natural, Power og Eco velger du mellom med en egen «Mode»-bryter. Du kan også velge mellom tre nivåer av regenerering.
I standard regenerering skal du være tilnærmet motorbremsen i en dieselversjon, men du kan også velge enpedal-løsningen for enklere bykjøring og maksimal regenerering eller «sailing» som innebærer tilnærmet ingen regenerering før du selv tråkker på bremsepedalen.
Disse krever litt tilvenning, men i den grad vi fikk prøvd systemene i løpet av vår tilmålte time med kjøring i tett bytrafikk, fungerte vekslingen mellom de ulike nivåer og moduser lytefritt og såpass enkelt at det bør kunne benyttes aktivt i jobbhverdagen. Her får du også tips gjennom eDriving Style Monitoring for energibesparelser og lengre rekkevidde.
Vi fikk så vidt prøvd «Hi Power»-funksjonen også. Ved å tråkke gasspedalen i gulvet får du en «boost» med makseffekt på 188 hk i inntil 120 sekunder, til bruk ved hurtig forbikjøring av en lastebil eller lignende.
Godt å ha i bakhånd, selv om det skal sies at bilen ikke på noen måte oppleves for svak ved vanlig kjøring, selv med halvlastet varerom.
De nærmeste konkurrentene, Ford E-Transit og Maxus e-Deliver 9, varter opp med makseffekter på henholdsvis 269 hk/430 Nm og 200 hk/310 Nm.
WLTP-rekkevidden er 286 km for E-Transit og opptil 306 for e-Deliver 9, mot opptil 300 kilometer for eDaily.
Rimelig jevnt, med andre ord.
Humpetitten
Testbilen vi ble tilgodesett var dessverre ikke utstyrt med nye Ivecos nye Air-Pro intelligent pneumatisk hjuloppheng, som lover 25 prosent vibrasjonsreduksjon.
Det skulle vi gjerne prøvd, for som kollega Jon Winding-Sørensen tidligere har påpekt: «Torinos gater slår til og med New Yorks, når det gjelder å ta ut det verste av en bil».
Vår svenske journalistkollega som hadde klart å snike til seg en bil med luftfjæringen kjørte nøyaktig samme rute som oss, men hevdet han knapt hadde merket at vi kjørte på brostein eller registrert kraterene i veibanen som jeg fremdeles kunne kjenne i korsryggen da vi var fremme.
På mer normale, slette veiforhold virket bladfjæringen på «vår» bil imidlertid helt fin.
Kjøremessig står ikke Daily tilbake fra konkurrentene på noen måte, og det later til at italienerne har funnet en oppskrift som absolutt bør kunne slå an i et segment uten altfor mange reelle konkurrenter.
De første bilene ble levert ut til det sveitsiske markedet rett før nyttår i 2022. Norge er i «bølge 1», som får biler fra januar 2023 og utover.