-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første test med hybrid-lastebil og solceller
En unik Scania hybridlastebil der semihengeren er dekket med solcellepaneler testes på offentlige veier i Sverige. Det kan gi 5000 utslippsfrie kilometere i bonus.
Prosjektet er resultat av et toårig forskningssamarbeid mellom Scania, Uppsala universitet, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express og Dalakraft. Solenergien reduserer driftskostnader og lokale utslipp betydelig, med lastebilens egenproduserte energi.
– Scanias formål er å drive skiftet mot et bærekraftig transportsystem. Aldri før har solcellepaneler blitt brukt til å generere energi til lastebilens drivlinje slik vi gjør i dette samarbeidet. Denne naturlige energikilden kan redusere utslippene i transportsektoren betydelig. Det er flott å være i forkant i utviklingen av neste generasjon lastebiler, sier Stas Krupenia, leder for forskningsavdelingen i Scania.
Lastebilen som brukes i forskningsprosjektet skal kartlegge den genererte solenergien, og hvor mye karbonutslippene reduseres ved bruk av solcellepanelene. Forskerne har utviklet nye, effektive og lette solcellepaneler som brukes i testene. De studerer også hvordan lastebiler kan samhandle med strømnettet, og utvikler nye modeller for hva som vil skje hvis flere lastebiler som denne kobles til strømnettet.
– Dette er et spennende prosjekt der akademia og industri sammen prøver å redusere klimapåvirkningen fra lastebiltransport. Resultatene fra denne unike lastebilen blir svært interessante, sier Erik Johansson, prosjektleder og professor i fysisk kjemi ved Uppsala universitet.
5000 ekstra kilometer
Lastebilens 18 meter lange megatrailer er dekket med 100 kvadratmeter solcellepaneler. Det tilsvarer et hus utstyrt med tilsvarende kraftige solcellepaneler. Solenergien gir hybridlastebilen en årlig økt rekkevidde på opptil 5000 kilometer, i Sverige.
Panelene er beregnet til å levere 8000 kilowattimer årlig når de opereres i Sverige. I land med flere soltimer kan mengden solenergi dobles, og dermed også den elektriske rekkevidden, sammenlignet med svenske forhold.
Prosjektet omfatter i tillegg forskning på nye, lette tandemsolceller, som er basert på en kombinasjon av Midsummers solceller og nye perovskite-solceller. Disse gjør det mulig med høyere effektivitet i utnyttelsen av sollys til elektrisitet. En slik løsning kan doble solenergiproduksjonen, sammenlignet med energi generert av dagens paneler.
– Vår forskning mot effektive og lette solceller vil være virkelig viktig, spesielt når det gjelder å bruke dem i fremtidige lastebiler, fortsetter Johansson.
Velegnet for nyttekjøretøy
– Våre solcellepaneler er utmerkede for å gjøre kommersielle kjøretøy mer bærekraftige. Vi ser et stort potensial for å redusere utslippene fra tunge kjøretøy ved elektrifisering. Elektrisitet generert av solcellepaneler vil spare drivstoff og karbonutslipp. Vi ønsker å være en partner å stole på, og det muliggjøres av dette banebrytende prosjektet, sier Erik Olsson, leder for bedriftsutvikling i Midsummer.
Daniel Sandh, administrerende direktør i Eksjö Maskin & Truck, er enig: – Drivstoff er en økende kostnad for transportselskaper, og alt vi kan bidra med for å redusere denne kostnaden vil være til nytte for samfunnet på lang sikt.
En del av prosjektet er å evaluere innvirkningen av lading på strømnettet, og om det ville være mulig å selge overskuddsstrøm tilbake til det offentlige strømnettet. Muligheten for toveis lading er ikke helt enkelt, og lovverket er uklart i Sverige.
– Vi trodde vi skulle klare å kjøpe lastebiloverskuddet. Det er dessverre ikke mulig for øyeblikket. Men at solcellene blir en del av lastebilens energiforsyning er fantastisk. Som krafthandelsselskap ser vi at alle fornybare energikilder trengs for å takle det grønne skiftet, sier Sverker Ericsson, elektroingeniør i Dalakraft.
560 hestekrefter
Lastebilen skal nå testes på offentlig vei av transportselskapet Ernsts Express AB. – Hele bransjen står overfor store utfordringer generelt, og med drivstoff spesielt. Elektrifisering fra fornybar strøm er fremtiden. Det gjør dette prosjektet enda større for miljøtransportselskapet å være en del av, sier Lars Evertsson, administrerende direktør i Ernsts Express.
Den solcelledrevne lastebilen er utviklet i et forskningsprosjekt finansiert av det statlige innovasjonsorganet Vinnova, for å utvikle lastebiler med lav klimapåvirkning takket være solenergi. Lastebilen har en systemeffekt på 560 hestekrefter, og er basert på en 13-liters dieselmotor med en elmotor og to batteripakker.
Batteriene på vogntoget har en total kapasitet på 300 kWt, med 100 kWt på trekkvognen og 200 kWt på henger. Det er høyspenningskabel som forbinder batteriene på bil og henger. Solcellepaneler som benyttes har en maksimal virkningsgrad på 13,2 kWp (kilowatt peak).