-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bestselgeren tas av plakaten
I tysk fagpresse har det vært antydet, sterkere og sterkere, at T6 er utsolgt og at Volkswagen snart ikke tar imot nye bestillinger.
Når vi spør importøren bekrefter de at nå er ordrebøkene lukket, selv om det formuleres på en litt annen måte:
«Det har vært stor interesse rundt en romslig varebil som Transporter. Vi har valgt å avslutte muligheten for å bestille nye biler fra fabrikk, for å ivareta kunder som allerede har bil i bestilling. Både importør og forhandlere har Transporter på lager, så det vil fortsatt være mulig å få tak i biler med rask levering», skriver Lars Joakim Hanssen i en e-post til YrkesBil.no. Han er Kommunikasjonssjef for Volkswagen hos Harald A. Møller.
Bakgrunnen er at Transporter-produksjonen i Hannover skal opphøre den 30. juni neste år, og at det åpenbart ikke er mulig å endre på det.
Buzz på båndet
Kapasiteten skal utnyttes først og fremst til ID Buzz, men så er det også snakk om noen prestisjemodeller for Audi, Porsche og Bentley under kodenavnet «Landjet» - hvis ikke det også er skrotet, slik det ser ut som man har måttet gjøre med Artemis-prosjektet.
Men det blir ikke slutt på Transporterne.
For nesten tre år siden skrev Ford og Volkswagen en avtale om felles prosjekter.
Blant mye annet dukket det opp en felles Pick up (den nye Amaroken vises frem for norske forhandlere i slutten av denne måneden) og en ny Transporter.
Men det er utydelige signaler. Det vi vet er at den skal bygges parallelt med en ny Transit Custom i Tyrkia.
Fabrikken der er for tiden ansvarlig for mer enn halvparten av de varebilene Ford har slik suksess med i Europa.
Det var lenge snakk om at den produksjonen skulle i gang allerede i år, men nå ser det ut som 2024, i hvert fall for VW-utgavens del.
Flere drivlinjer?
Auto Motor Sport har skrevet at den skal få modellbetegnelsen T7 og at det bare skal bygges 25.000 av den over en femårs periode fordi all innsatsen skal legges på ID Buzz.
Det høres urimelig ut. Ford har nylig investert 2 milliarder euro for å øke kapasiteten i Tyrkia fra 440.000 til 650.000 fra 2026.
Den nye Transiten som skal bygges i Tyrkia skal bli batterielektrisk, men det er klart at den også skal leveres som plug-in hybrid eller med forbrenningsmotor.
Kanskje vil også det samme gjelde for VW-utgaven?
Men som sagt, det er foreløpig utydelige signaler rundt etterfølgeren til T6. Kanskje like greit å prøve å få tak i en av dem som er igjen?
PS. Kanskje Volkswagen Nyttekjøretøy burde begynne å fintelle. Ifølge våre tall er Transporter på full fart til å passere 150.000 salg i Norge. Det er godt over ti prosent av alle nyregistrerte varebiler her, etter krigen! Verdt en liten fest?