-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektriske varebiler gir økt vektfokus på innredningløsninger
En økende andel elektriske varebiler medfører høyere fokus på lav vekt når det skal monteres bilinnredning. Det merkes blant annet godt hos Etac Bil AS.
– Innen bilinnredning er kravet til lav vekt nå i høysetet. Mange vil fremover bytte til elektrisk drivlinje. Samtidig har mange et behov for å gå ned fra 5-tonns biler til 3,5 tonn. Her ligger det potensielt store kostnadsbesparelser – i tillegg til at fører ikke trenger utvidet førerkort, sier daglig leder Annbjørn Vasdal og Tormod Eek, salgsansvarlig for yrkesbil, i Etac Bil AS til YrkesBil.
Bedriften på Frogner er hovedkontor og den største av 11 avdelinger i Etac Bil i Norge. Selskapet er en av de største på bilombygging her i landet, med en ledende posisjon både på tilpasning av biler for personer med funksjonsnedsettelser og bilinnredninger og andre tilpasninger for næringsliv og offentlige etater.
Det er innen innredninger og tilpasninger for næringsliv og etater at veksten har vært størst de senere årene, i skarp konkurranse med andre aktører, forteller Vasdal videre – og bebuder fortsatt vekst.
– Vi er i ferd med å styrke den tekniske bemanningen, fordi det vil skje mye fremover, ikke minst på grunn av overgang til nye drivlinjer, forteller han.
Reduserte vekten 15 %
På bilinnredning er Etac Bil importør for tyske Bott, som Tormod Eek, salgsansvarlig på yrkesbil, forteller dette om:
– Vi har representert Bott i femten år, og er veldig godt fornøyde med denne leverandøren. Bott er store, med en årsomsetning på rundt 1,4 milliarder, og er spesielt anerkjent for høy produktkvalitet. Samtidig er dette et selskap som legger stor vekt på produktutvikling og fornyelse, sier han til YrkesBil.
– Hva er det som står i forgrunnen nå?
– I dag er det først og fremst fokus på funksjonalitet og vekt. På vekt er det ingen som slår oss, noe som er mest tydelig på de lette varebilene.
I dag er det mange som vil ned i totalvekt fra 5 til 3,5 tonn, fordi dette gir mange fordeler. Man slipper skriverkravet, bilene kan kjøres på vanlig B-førerkort, og det er mange og store kostnadsbesparelser å hente, sier Eek.
Bott tok tak i dette for tre år siden da dagens innredningsprogram ble lansert, i 2019.
– De så hvilken retning utviklingen tok, og leverte innredninger som var 15 prosent lettere enn den foregående generasjonen. Og det var lette innredninger, det også, understreker Vasdal og Eek.
Tilpasset tegneprogram
Løsningene utarbeides i et PC-basert tegneprogram som Bott har tilpasset spesielt for Etac Bil.
– Når en innredningsløsning er ferdig utarbeidet, ser vi med en gang på grammet hva den veier. Innredningene er dessuten veldig fleksible på både høyde, dybde og bredde, slik at vi kan levere en optimal utnyttelse på ulike biltyper.
– Hva med sikkerhet?
– Dette er et element som litt for ofte blir glemt, men det er jo slik at det som befinner seg bak skilleveggen også må sikres slik at det virkelig tåler en trøkk ved en mulig kollisjon. Hos Bott krasjtestes innredningene, og dette skjer selvsagt med last – ingen håndverker kjører omkring med tomme skap og hyller bak i bilen, sier Eek.
Det man bør huske på, er at en bråstopp i 50 km/t utløser 23 G, som er voldsomme krefter. I praksis betyr dette at en verktøykoffert på 10 kg i et slikt kollisjonsøyeblikk veier 230 kg når den kommer susende.
– For Bott er det derfor en selvfølge å gjøre testene så realistiske i forhold til hverdagen som mulig, slik at man kan få en trygghet for at alt fungerer og at braketter og lignende holder. Derfor brukes det innslagsmuttere for innfesting i gulv, og stålpopnagler mot vegg sideveis, sier Tormod Eek.
Han kan dessuten fortelle at koffertsystemet er utviklet i samarbeid med Festool, som av fagfolk regnes som en «Rolls Royce innen håndverktøy».
Spesialbygg
Bilinnredning er blitt et stort område for Etac Bil. Men de har også en tredje sektor, som er spesialbygg.
– Et eksempel på dette, er en dronebil for politiet. Et annet eksempel er en spesialbil til Avinor for kalibrering av flyplassens utstyr, med en 25 meter høy teleskopmast. Den er nok den eneste i sitt slag hittil, forteller Tormod Eek.
– Mange av kundene våre har spesielle behov, og da er det viktig at vi har gode helhetlige løsninger, understreker han.
– For noen år siden handlet innredning i varebil gjerne om «noen hyller bak». I dag er en slik bil en arbeidsplass, der jobben for kunden på det enkelte stedet blir utført med bilen som base.
– Det handler om å tilpasse oss kundens behov, og da starter det med en grundig behovsanalyse, som er en forutsetning for å skape en optimal løsning. Og en optimal løsning er en innredning der rørlegger, snekker og elektriker vet eksakt hvor ting befinner seg.
– Hvor viktig er dette?
– Det er faktisk veldig viktig. En undersøkelse viser at dersom man kan redusere tiden med å lete etter ting med 10 minutter per dag, blir dette solide 40 timer spart på et år – eller en god arbeidsuke, om du vil...
Klart dette er viktig, fastslår Tormod Eek.
– Siden vi vet at det fortsatt er mange som er lite bevisste på dette, kåret vi før jul «Norges mest rotete varebil», der vinneren fikk en innredning fra oss for å få orden i sysakene, forteller han.
– Det var morsomt å se hvor mange som faktisk deltok i denne konkurransen, er Eek og Vasdal enige om.
– Bortsett fra å spare tid, er det ingen tvil om at en godt organisert innredning også reduserer svinn, foruten at det også bevarer utstyr og verktøy lengre. At det er blitt mye bedre enn tidligere, er det ingen tvil om. Skjerpede HMS-krav har sikkert også vært medvirkende til denne positive utviklingen, fastslår de to.