-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye Mercedes-Benz eSprinter: Så mye skal den koste
Fra-prisen kryper veldig nær en million kroner, men senere kommer en versjon med mindre batteripakke og trolig lavere pris.
941.624 kroner, eksklusive moms og leveringskostnader, er det eksakte beløpet du minimum må ut med for nye eSprinter PRO som lukket varebil.
På kjøpet loves du da «en WLTP-rekkevidde på opptil 440 kilometer, god lastekapasitet og tilhengerfeste».
Dette er versjonen med batteripakke på 113 kWt, men senere i år blir eSprinter også tilgjengelig med 81 kWt tilgjengelig batterikapasitet, opplyser importøren i en pressemelding. Da blir det formodentlig også en annen pris.
- Nye eSprinter understreker Mercedes-Benz Vans sitt seriøse engasjement for elektriske nyttekjøretøy, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
0-80% på 42 minutter
Med den innebygde ombordladeren (AC) er maksimal ladeeffekt på 11 kW, mens ved hurtiglading (DC) kan eSprinter lade med maksimal effekt på 115 kW.
Med den største batteripakken vil lading fra 10 – 80 % være unnagjort på ca. 42 minutter, ifølge produsenten.
Tre ulike kjøremoduser, Comfort, Economic og Maximum Range, gir mulighet for tilpasning av ytelse og energiforbruk. Dessuten kan fire ulike nivåer for energigjenvinning (D-, D, D+, D++) også velges manuelt, mens «D Auto» sørger for at bilen automatisk styrer intensiteten på regenereringen i henhold til trafikksituasjonen.
Mercedes er opptatt av å understreke at de i batteriteknologien benytter litiumjernfosfat. Dette skal eliminere bruken av utskjelte ingredienser som kobolt og nikkel. At litiumjernfosfat har lang levetid er selvsagt også av betydning, kanskje særlig i et nyttekjøretøy som eSprinter.
En aktiv termisk styringsenhet skal på sin side sikre at batteriet er så effektivt som mulig, og varmepumpe er standard.
To nyheter i drivlinjen
Hovedkomponentene i den elektriske drivlinjen i nye eSprinter har to nyutviklinger: motoren og den avanserte elektriske bakakselen.
Begge er for første gang installert i en elektrisk varebil fra Mercedes-Benz. Den elektriske motoren er tilgjengelig med 150 kW toppeffekt og leverer et dreiemoment på opptil 400 Nm.
Modulær utforming
Nye eSprinter er basert på en plattform bestående av tre moduler, noe som også skal bidra til at det er enkelt å tilpasse til flere kjøretøyvarianter.
Modulen i front inneholder høyspentkomponentene og kan kombineres med alle varianter uavhengig av akselavstand og batteristørrelse.
Det integrerte batteriet er plassert i sentermodulen. Denne plasseringen gir bilen et lavt tyngdepunkt. Mercedes sier dette påvirker kjøreegenskapene på en positiv måte, men foreløpig har vi kun deres ord på dette - vi skal rapportere egne opplevelser så snart vi får fatt i et eksemplar.
Først i den bakre modulen finner vi den kompakte elmotoren som driver bakakselen. Det modulære konseptet gir gode synergieffekter og fordeler i produksjonen.
Sikkerhet
Den nye eSprinter vil ha mye standardutstyr, lover produsenten, der blant annet aktiv bremseassistent, regnsensor, tretthetsovervåking, intelligent hastighetsassistent og cruise-kontroll er standard i samtlige varianter. Skulle vel egentlig bare mangle for en snau million kroner.
Assistentsystemer som overvåker blindsone og dekktrykk er også en del av standardpakken. Det samme gjelder aktiv kjørefeltassistent, ryggekamera og elektrisk innfellbare sidespeil.
Systemet tilbyr blant annet intelligent navigasjon med for eksempel trafikkinformasjon i sanntid og aktiv rekkeviddestyring. Om systemet er koblet til en Mercedes me-konto, får du et enda større utvalg tjenester og funksjoner som hevdes å gjøre kjørehverdagen både enklere og mer effektiv.
Multifunksjonsratt med varme som standard vil nok mange frøsne norske arbeidsnever sette pris på. Rattet gir dessuten varsel dersom føreren ikke har hendene på rattet, og oppvarmingen aktiveres ved stemmestyring eller via MBUX-enheten.
Tekniske data:
eSprinter (113 kWt) | |
Motor | Permanent synkron motor (PSM) |
Effekt | 150 kW (80 kW kontinuerlig effekt) |
Batterikapasitet | 113 kWt |
Maksimalt dreiemoment | 400 Nm |
Toppfart | 120 km/t |
WLTP-rekkevidde | 440 km |
Maks. ladeeffekt | AC: 11 kW, DC: 115 kW |
Drivlinje | Bakhjulsdrift |
Tillatt totalvekt | 4.250 kg |
Tillatt tilhengerlast | 2.000 kg |
Kilde: Importør