De første eksemplarene av Mercedes-Benz eSprinter forventes på norske veier i løpet av våren. Salget starter nå.

Nye Mercedes-Benz eSprinter: Så mye skal den koste

Fra-prisen kryper veldig nær en million kroner, men senere kommer en versjon med mindre batteripakke og trolig lavere pris.

941.624 kroner, eksklusive moms og leveringskostnader, er det eksakte beløpet du minimum må ut med for nye eSprinter PRO som lukket varebil. 

På kjøpet loves du da «en WLTP-rekkevidde på opptil 440 kilometer, god lastekapasitet og tilhengerfeste». 

Dette er versjonen med batteripakke på 113 kWt, men senere i år blir eSprinter også tilgjengelig med 81 kWt tilgjengelig batterikapasitet, opplyser importøren i en pressemelding. Da blir det formodentlig også en annen pris.

- Nye eSprinter understreker Mercedes-Benz Vans sitt seriøse engasjement for elektriske nyttekjøretøy, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

LADELUKE: Mercedes-Benz eSprinter mates i fronten.

0-80% på 42 minutter

Med den innebygde ombordladeren (AC) er maksimal ladeeffekt på 11 kW, mens ved hurtiglading (DC) kan eSprinter lade med maksimal effekt på 115 kW. 

Med den største batteripakken vil lading fra 10 – 80 % være unnagjort på ca. 42 minutter, ifølge produsenten.

Tre ulike kjøremoduser, Comfort, Economic og Maximum Range, gir mulighet for tilpasning av ytelse og energiforbruk. Dessuten kan fire ulike nivåer for energigjenvinning (D-, D, D+, D++) også velges manuelt, mens «D Auto» sørger for at bilen automatisk styrer intensiteten på regenereringen i henhold til trafikksituasjonen.

Mercedes er opptatt av å understreke at de i batteriteknologien benytter litiumjernfosfat. Dette skal eliminere bruken av utskjelte ingredienser som kobolt og nikkel.  At litiumjernfosfat har lang levetid er selvsagt også av betydning, kanskje særlig i et nyttekjøretøy som eSprinter.

En aktiv termisk styringsenhet skal på sin side sikre at batteriet er så effektivt som mulig, og varmepumpe er standard. 

To nyheter i drivlinjen

Hovedkomponentene i den elektriske drivlinjen i nye eSprinter har to nyutviklinger: motoren og den avanserte elektriske bakakselen. 

Begge er for første gang installert i en elektrisk varebil fra Mercedes-Benz. Den elektriske motoren er tilgjengelig med 150 kW toppeffekt og leverer et dreiemoment på opptil 400 Nm.

Kombinasjonen av motoren og den elektriske bakakselen gir fordeler med tanke på ombygginger og varianter med ulike lengder på kjøretøyet (A2 og A3), maksimal totalvekt (opp til 4,25 tonn), samt muligheten til å trekke tilhengerlast på opptil 2.000 kg. Maksimalt lastevolum på eSprinter er på 14 m3.

Modulær utforming

Nye eSprinter er basert på en plattform bestående av tre moduler, noe som også skal bidra til at det er enkelt å tilpasse til flere kjøretøyvarianter. 

Modulen i front inneholder høyspentkomponentene og kan kombineres med alle varianter uavhengig av akselavstand og batteristørrelse. 

Det integrerte batteriet er plassert i sentermodulen. Denne plasseringen gir bilen et lavt tyngdepunkt. Mercedes sier dette påvirker kjøreegenskapene på en positiv måte, men foreløpig har vi kun deres ord på dette - vi skal rapportere egne opplevelser så snart vi får fatt i et eksemplar. 

Først i den bakre modulen finner vi den kompakte elmotoren som driver bakakselen. Det modulære konseptet gir gode synergieffekter og fordeler i produksjonen.

Nye eSprinter har fått et oppgradert interiør.
Nye eSprinter har fått et oppgradert interiør.
Nye eSprinter har fått et oppgradert interiør.
Nye eSprinter har fått et oppgradert interiør.

Sikkerhet 

Den nye eSprinter vil ha mye standardutstyr, lover produsenten, der blant annet aktiv bremseassistent, regnsensor, tretthetsovervåking, intelligent hastighetsassistent og cruise-kontroll er standard i samtlige varianter. Skulle vel egentlig bare mangle for en snau million kroner. 

Assistentsystemer som overvåker blindsone og dekktrykk er også en del av standardpakken. Det samme gjelder aktiv kjørefeltassistent, ryggekamera og elektrisk innfellbare sidespeil.

Nyeste versjon av multimediasystemet MBUX med midtplassert berøringsskjerm på 10,25 tommer er også standardutstyr.

Systemet tilbyr blant annet intelligent navigasjon med for eksempel trafikkinformasjon i sanntid og aktiv rekkeviddestyring. Om systemet er koblet til en Mercedes me-konto, får du et enda større utvalg tjenester og funksjoner som hevdes å gjøre kjørehverdagen både enklere og mer effektiv.

Multifunksjonsratt med varme som standard vil nok mange frøsne norske arbeidsnever sette pris på. Rattet gir dessuten varsel dersom føreren ikke har hendene på rattet, og oppvarmingen aktiveres ved stemmestyring eller via MBUX-enheten.

Oppgradert parkeringspakke med 360-graders kamera og 3D-visning blir også tilgjengelig i den nye eSprinter. Sikkert praktisk i en såpass omfangsrik bil.

Tekniske data:

eSprinter (113 kWt)
MotorPermanent synkron motor (PSM)
Effekt150 kW (80 kW kontinuerlig effekt)
Batterikapasitet113 kWt
Maksimalt dreiemoment400 Nm
Toppfart120 km/t
WLTP-rekkevidde440 km
Maks. ladeeffektAC: 11 kW, DC: 115 kW
DrivlinjeBakhjulsdrift
Tillatt totalvekt4.250 kg
Tillatt tilhengerlast2.000 kg

Kilde: Importør

Powered by Labrador CMS