-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Letter på sløret om nye eSprinter
Mercedes-Benz er i gang med å bygge opp forventningene til nye eSprinter. Men den skal ikke lanseres før mot slutten av 2023.
- Med nye eSprinter viser vi tidenes mest allsidige og
effektive elektriske varebil fra Mercedes-Benz noensinne. Her kan vi glede oss
over en elektrisk varebil som kan skreddersys til mange av våre kunders ønsker,
og som i tillegg leverer klasseledende rekkevidde, sier Per Ragnar Johansen,
salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil, hos Bertel O. Steen.
Nå har produsenten sluppet mer informasjon om den nye modellen, men regn ikke med å se den på norske veier med det første likevel.
Nye eSprinter har forventet lansering i slutten av 2023.
Tekniske nyvinninger
Nye eSprinter kommer med en mengde tekniske nyvinninger og er basert på et nytt konsept bestående av tre moduler.
Dette skal ifølge Mercedes gi «størst mulig frihet i utvikling og design av ulike ombygginger og påbygg som tidligere kun var kjent fra den konvensjonelle Sprinter».
Foran finnes alle høyspentkomponenter som kan kombineres med alle varianter av nye eSprinter, uavhengig av akselavstand og batteristørrelse.
Det integrerte batteriet er plassert så lavt som mulig mellom akslingene for å spare plass.
Sammen med det robuste batterihuset, gir dette et lavt tyngdepunkt. Mercedes mener dette har en positiv innvirkning på kjøreegenskapene og øker kjøresikkerheten.
Den tredje modulen er den elektrisk drevne bakakselen, der den elektriske motoren også er integrert.
Mercedes-Benz har investert rundt 350 millioner euro i nye eSprinter, der rundt 50 millioner euro vil bli investert i hvert av de tre anleggene i Charleston, Düsseldorf og Ludwigsfelde for å tilpasse produksjonen.
Opptil 400 kilometer
I Europa vil den første varianten av eSprinter varebil bli lansert i slutten av 2023, med gradvis introduksjon av chassisutgaven og andre batterivarianter senere.
Mercedes mener dette vil gjøre eSprinter attraktiv som basisbil for en rekke nye sektorer, så vel som for påbyggere og karosseriprodusenter.
Den kombinerte rekkevidden, basert på en simulering med WLTP-syklusen, er forventet å være på opptil 400 kilometer.
Hovedkomponentene til den elektriske eATS-enheten i nye eSprinter er to nye utviklinger. Motoren og den elektriske bakakselen brukes begge for første gang i en elektrisk varebil fra Mercedes-Benz.
PSM-motoren veier rundt 130 kilo og er tilgjengelig i to effektnivåer, med 100 eller 150 kW toppeffekt, og leverer et dreiemoment på opptil 400 Nm.
Den elektrisk drevne bakakselen gir muligheten for chassisvarianter, i tillegg til den klassiske varebilen. Dette skal gi en rekke fordeler med hensyn til ombygginger og påbygg, med flere kjøretøylengder (A2 og A3), maksimal totalvekt på inntil 4,25 tonn og tilhengerlast på opptil 2.000 kg.
Opptil 113 kWh
Kundene kan velge mellom tre forskjellige batteristørrelser på nye Mercedes-Benz eSprinter, avhengig av deres individuelle rekkevidde- og nyttelastkrav.
Nettokapasiteten er på enten 56 kWh, 81 kWh eller hele 113 kWh. Litium/jernfosfat (LFP) cellekjemi gjør at batterivariantene holdes fri for kobolt og nikkel, mens aktiv termisk styring skal sikre maksimal effektivitet.
Som alle Mercedes-Benz eVans, er nye eSprinter i stand til å lade med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC). Den innebygde laderen har en maksimal effekt på 11 kW, og nye eSprinter kan lades med opptil 115 kW på hurtigladestasjoner. Det betyr at lading fra 10 til 80 prosent med full kapasitet, er forventet å ta rundt 28 minutter for 56 kWh-batteriet og rundt 42 minutter for 113 kWh-batteriet.
MBUX og Mercedes me
At nye eSprinter er helt i front når det gjelder digitalisering og infotainment må vi nesten kunne forvente.
Mercedes-Benz User Experience (MBUX) kommer med den nyeste programvaregenerasjonen, som tidligere kun var kjent i Mercedes-Benz personbiler.
Navigasjon med "Electric Intelligence" sikrer størst mulig planleggingssikkerhet. Systemet viser for eksempel gjeldende rekkevidde i sanntid avhengig av den aktuelle trafikksituasjonen og rutens topografi.
Det beregner også best mulig ladestrategi for å komme så raskt som mulig til destinasjonen, eller for å ha en ønsket batteriprosent på destinasjonen.
Autentisering på ladestasjonen er enkel via MBUX, med betaling via Mercedes me.