-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tesla har levert første Semi til kunde
Fem år etter lanseringen av Tesla Semi var Elon Musk og konsernet hans endelig klare til å levere ut første kundeeksemplar av trekkvognen. Drikkegiganten PepsiCo stod først i køen. Men fortsatt er mange spørsmål ubesvart.
Det har vært en lang, kronglete og – må vi anta – ulidelig reise, både for produsenten og kundene, siden Elon Musk med brask og bram viste frem Tesla Semi før første gang i 2017.
Den gang haglet det med lovnader om ytelser og rekkevidde som skapte visse forventninger i markedet.
Bedrifter over hele verden var raskt ute med å sette seg på venteliste for å få kjøpe den helelektriske trekkvognen, nærmest samtidig som de sendte ut pressemeldinger om hvor proaktive de er i miljøkampen og la ved et datamanipulert bilde av en Tesla Semi med deres egen logo på.
Fra Norge kan vi nevne blant annet Posten/Bring og Asko.
Produksjonsstart ble først opplyst å skje i 2019.
Deretter har tidspunktet blitt skjøvet en rekke ganger, med ulike begrunnelser.
I november i fjor ble det spekulert i om PepsiCo skulle få sine første eksemplarer innen utgangen av 2021, etter at Pepsi-sjefen selv hadde ytret dette. Men så skjedde ikke.
Først i går, 1. desember 2022, ble altså de første eksemplarene levert.
Musk ville ikke svare
Utleveringen skjedde på et arrangement ved Teslas fabrikk i Nevada. Elon Musk ledet selv showet fra scenen (hele seansen kan du se i videoen øverst i artikkelen).
Tesla-kritikere – og andre – har i lang tid etterlyst flere tekniske spesifikasjoner for Tesla Semi. Men dette fikk vi ikke på gårsdagens arrangement, der Musk for øvrig nektet å svare på spørsmål fra presse eller andre oppmøtte i etterkant av lanseringen.
Foreløpig er det kommunisert at kjøretøyene skal klare mellom 300 og 500 miles (482-804 kilometer), avhengig av batteristørrelsen, på én lading. Det er også opplyst at Semi skal klare hurtiglading med 1 megawatt.
Nylig meldte Tesla at de har gjennomført en testrute på 500 miles på én lading. Dette skal ha blitt utført med en Semi og tilhenger med totalvekt på 81.000 pund (36,7 tonn).
Tesla nekter imidlertid å opplyse om egenvekten på Semi. Uten denne informasjonen er det umulig å vurdere effektiviteten for de elektriske trekkvognene, påpeker flere kritikere.
Trekkvognen drives fremover at tre elmotorer hentet fra delehyllen til personbilen Model S. Ved jevn motorveikjøring benyttes kun en av motorene, mens de to andre settes i drift for eksempel ved akselerasjon eller tyngre oppgaver.
Ukjent pris
Foreløpig er det heller ikke kommunisert detaljer om antall ordre, når flere kundeleveranser vil finne sted eller noe estimat på hva de totale eierskapskostnadene for fremtidige Semi-kunder vil bli sammenlignet med diesel-alternativer, påpeker nyhetsbyrået Reuters.
Ved lansering i 2017 ble prisene oppgitt til 150.000 dollar for 300 mile-versjonen, og 180.000 dollar for 500 mile-versjonen.
Siden den tid har det meste blitt dyrere, inkludert Teslas andre bilmodeller, men hva som er dagens pris for Semi er ikke kjent.
Ifølge Reuters har Robyn Denholm, styreleder i Tesla, uttalt at de skal produsere rundt 100 Semi i 2022, mens Musk har sagt at de i 2024 vil ha et produksjonsvolum på 50.000 Semi i året.
Ikke imponert
PepsiCo brukte sin første Semi-tur til å frakte snacks til lanseringsarrangementet i Nevada, noe som tydelig ikke imponerte alle de fremmøtte veldig:
– Ikke veldig imponerende å frakte en henger med chips, med en gjennomsnittsvekt på 52 gram per pakke. Dette kan ikke på noen måte sies å være et definitivt konseptbevis, uttaler Oliver Dixon, senior analyst ved konsulentselskapet Guidehouse, ifølge Reuters.
I 2017 virket det kanskje som Tesla var nesten alene om å utvikle elektriske lastebiler av dette kaliberet, men i dag er flere av konkurrentene langt foran og har flere modeller ute i markedet – og enda flere på gang.
Deriblant Volvo Trucks, Scania og Mercedes-Benz. DAF, MAN og Iveco/Nikola er også godt i gang.
Når vi eventuelt får se de første Tesla Semi på norske veier har vi ikke klart å fremskaffe noen informasjon om.