-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøveprosjekt: Mesta bygger elektrisk vei i Trødendelag
Gjennom et prøveprosjekt i Trøndelag har Mesta lagt ned ladeplater i veien. Nå skal busser teste om induktiv lading fungerer i praksis i vinterlandet Norge.
Et prøveprosjekt med elektrisk vei rulles nå ut i Trondheim. Dette kan benyttes av elektriske busser på energikrevende linjer, hvor det kan være bratt, kaldt og vanskelig å sette opp en vanlig ladeinfrastruktur.
– Å bygge en elektrisk vei er en viktig erfaring for Mesta og nyttig for mulighetene framover, sier prosjektleder Steffen Haugen.
– Prosjektet baserer seg på å teste ut induktiv lading på busser i fart der energien overføres trådløst fra et felt under veidekket til kjøretøyet. Målet er å gjøre det mindre krevende å operere med elektriske busser også under krevende vinterforhold, slik vi opplevde flere steder i fjor vinter.
Kort og intens byggeperiode
I løpet av to uker bygde Mesta den om lag 80 meter lange veien. Korte frister, uventede grunnforhold og en del justeringer underveis satte mannskapet på prøve.
– Tett samarbeid med byggherre og en stor og iherdig innsats fra våre ansatte, gjorde dette til en god og verdifull erfaring for oss, sier Steffen Haugan.
Prosjektleder i Atb, kollektivselskapet i Trøndelag, Pål Preede Revheim, understreker at de er godt fornøyde med både samarbeid og kommunikasjon underveis.
Den elektriske veien skal nå settes i drift på bussdepotet på Kvenildstrøa på Sandmoen, sør i Trondheim. Det er det svenske selskapet Electreon som leverer den nye teknologien.
Internasjonal uttesting
– Vi har satt opp tilsvarende testvei på Gotland, og har testprosjekter i gang blant annet i Tyskland og Frankrike, forteller regiondirektør i Norden, Håkan Sundelin i Electreon. Ladeplatene som hver gir 30 kilowatt ble lagt ned på asfalten, før ny asfalt ble lagt oppå. Dermed er det ikke mulig å se at dette er en vei med lading.
Underveis i prosjektet vil det bli en kontinuerlig overvåkning og datainnsamling for å vurdere energioverføringen og effekten av snø og is på systemet. Prøveperioden er fra august 2024 til utgangen av 2025.
Tester kontinuerlig ladeeffekt
Målet for prøveprosjektet er å teste den kontinuerlige ladeeffekten mens bussen kjører. Dette er en nyskapende teknologi som kan være et alternativ til dagens mest bruke busslading som er endepunktlading eller pantograf.
Siden ladeplatene ligger i veibanen, er det et eget poeng å finne ut om været har betydning for ladeeffekten. Vil salt, snø og is på vinterstid ha en betydning, eller spiller det mindre rolle? Prøveprosjektet vil blant annet handle om å finn ut hvordan disse forholdene spiller inn.