-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Endring i lysmarkedet
Konkurransen øker i markedet for arbeidslykter og ekstralykter til nyttekjøretøy. Er den nye kvaliteten på kinesisk lysteknologi med på å endre prisbildet?
Det er ikke bare lysdesignet på personbilene som blir mer jålete med tiden. Trenden for ekstra- og arbeidslys på vare- og tungbil bærer preg av at man tar stadig mer hensyn til kjøretøyets design.
Men sammen med stil og design, er kvaliteten på produktene fremdeles viktig. Der viser det seg at markedet har vært gjennom en endring den siste tiden.
– For bare noen år siden var de kinesiske produktene kjent for å være av dårlig kvalitet. Nå begynner kundene å forstå at Kina begynner å bli ryddig og lager mye lys for pengene, sier produktsjef Magnus Larsen i Rodin & Co.
– At de kinesiske produktene begynner å ta andeler i markedet kan være en stor utfordring for noen, men vi har det i sortimentet vårt, blant annet med merkevarene 247 og RoCo. De som kun sitter på premium-merker vil nok merke konkurransen fra Kina.

Lengre levetid
I dagens marked mener Larsen de største merkevarene er tiltenkt produsenter og kunder som bytter ut en skadet lykt i en tidlig fase av kjøretøyets levetid.
– En produsent som ønsker å levere fra seg et premium-produkt velger oftest en kvalitetsleverandør, sier Larsen.
– En tilhenger som er ment å ha lang levetid, vil benytte kvalitet fra Hella. Det er for å sikre at kundene ikke er misfornøyd.
«Godt nok»
Men så har du et annet segment: godt nok-segmentet.
– Skal de reparere en gammel tilhenger, som bare skal ha ny lampe, velger du kanskje 247 fra oss. Det er godt nok for en brukt maskin.

– En billig lastebil som må ha nye sidemarkeringer vil man ikke bruke like mye penger på. Da må vi ha et billigere alternativ som er tilsvarende.
Derfor har Rodin & Co jobbet i ett år med et nytt lysprogram som kan treffe alle kundene. Man skal finne det meste av markeringslys, baklys, varsellys, baklykter og arbeidslys i alle prisklasser.
– Vi må vite hva som er gjeldende i markedet og hva som ikke er gjeldende, sier Larsen.