-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elbil nummer to fra Wörth
Nå er produksjonen av eEconic i gang i Wörth. Akkurat som eActros som kom i salg i oktober skjer slutt-sammensettingen i Future Truck Center i Wörth.
Helt siden mai har Mercedes-Benz Trucks hatt en prototype på denne batterielektriske søppelbilen gående, slik at kundene kunne prøve den.
Nå er åpenbart tiden kommet for produksjon og utlevering. Og den første skal til den danske delen av Urbaser Nordic.
Men siden hovedkontoret ligger på Sørumsand i Viken, kan man nok regne med at også norske operatører er blitt ganske oppmerksomme på dette nye produktet.
Akkurat som med eActros henter man en standard modell ut fra den vanlige produksjonslinjen før den har fått montert drivlinjen. Så skjer resten i det området som er spesielt innredet for å få på plass hele den batteri-elektriske motorpakken.
Men dessverre er de få fotografiene som foreløpig er vist fra eEconic produksjonen så finurlige at det er umulig å se om også aggregater blir montert der hjemme – eller om bilen må til påbygger etterpå.
Uansett: aggregatet er også elektrisk – elektrohydraulisk? – for i spesifikasjonene står det at bilens rekkevidde med aggregat vil bli et sted mellom 100 og 150 kilometer.
Bilen er bygget for et helt skift. Den lades med 160 kW – fra 20 til 80 prosent vil den trenge cirka 75 minutter
Bilen er en 956.533, 6x2/4 NLA med fire meter akselavstand. 9,2 tonn tom og totalt 27 tonn.
Den bruker tre batteripakker på til sammen 336 kWt og har en motor på 400/330 kW.
Hytta er selvfølgelig den kjente, med lavt innsteg.
Den neste bilen derfra blir en 40 tonns semi – eActros LongHaul, med rundt 500 kilometer rekkevidde. De første prototypene er for lengst på landeveiene og man regner med den første kundebilen i 2024.
Som alle elbilene fra Wörth koster også eEconic cirka tregangeren av en konvensjonell. Med dagens drivstoffpriser skal man ikke se bort fra at dette nærmer seg dieselparitet over hele livslengden.