-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye Toyota HiAce fra Frankrike
Peugeot og Citroën har lenge kjøpt biler fra Toyota (C1 og 107). Nå skal gjelden gjøres opp
Det har gått rykter om denne avtalen siden lenge før det ble kjent at Fiat trakk seg ut av samarbeidet om SevelNord-fabrikken.
Allerede i mars sa fagforeningskilder der at PSA snakket med Toyota om felles produksjon.
Det ble selvfølgelig dementert på det kraftigste. Nå er det imidlertid bekreftet av Toyota og PSA at det er Expert/Jumpy-modellene som også skal bli en Toyota-modell.
Den nye avtalen sier imidlertid ikke noe om hva som skal skje med Fiat Scudo, som kjent den tredje modellen av samme bilen, men italienerne skal altså ut av dette fellesprosjektet senest ved utgangen av året.
Les også: Slutt for Toyota HiAce
Kun kort tid til
Det later til at det kan ta mer enn et halvt år før de første Toyotaversjonene er på plass.
SevelNord-fabrikken har vært en av de som var i faresonen etter at PSA har fortalt at de akter å kutte ned på kapasiteten.
Les også: Her er nye Peugeot Expert
Det skapte enorm støy da de tidligere denne måneden sa at de skulle stanse produksjonen ved fabrikken i Aulnay med et tap av 8.000 arbeidsplasser.
I den forbindelse ble det presisert at man skulle bygge varebiler i SevelNord frem til 2016, etter det fantes det ingen planer. Fabrikken beskjeftiger 2.800 mennesker.
Det er heller ikke sagt noe om hva som skal skje med SevelSud i Italia der det bygges Boxer, Jumper og Ducato.
For øvrig er verken SevelNord eller SevelSud geografiske steder. Navnet betyr simpelthen Société Européenne de Véhicules Légers. Partnerskapet er snart 30 år gammelt.
Neste generasjon også
Men det later til at den nye avtalen også innebærer at Toyota skal delta i utformingen av neste generasjon varebiler derfra.
Da blir nok firehjulsdriften en integrert del av konstruksjonen helt fra man tegner de første strekene. I dag er det franske Dangel som bygger 4x4-utgaver av bilene.
Dette betyr nok også at man snakker om en horisont ut over 2016. Det sies at Toyota skal hente 5 – 10.000 biler årlig fra denne fabrikken.
Foreløpig er det ikke antydet noe om hva PSA-samarbeidet med GM, som ble inngått allerede i februar, vil bety for varebil-innsatsen.
Toyota Norge fornøyde
- Dette er en gledens melding både for våre varebilkunder og våre forhandlere» sier Lars-Erik Årøy, administrerende direktør hos Toyota Norge AS til Bilnytt.no.
- Usikkerheten etter at produksjonen av Hiace måtte innstilles på slutten av fjoråret har vært en tung byrde for Toyota-forhandlerne.
Å se våre beste kunder gå til konkurrentene fordi vi ikke har hatt produkter å tilby dem strider mot alt det vi står for som en kundefokusert organisasjon.