Ford Tourneo Connect

Ford Tourneo Connect

Ford Tourneo Connect

Ford Tourneo Connect

Ford Tourneo Connect

Ford Grand Tourneo Connect

Ford Grand Tourneo Connect

Ford Grand Tourneo Connect

Ford Grand Tourneo Connect

Ford Grand Tourneo Connect

Ford Grand Tourneo Connect

Ford Grand Tourneo Connect

Ford Grand Tourneo Connect

Ford Grand Tourneo Connect

Ny 7-seter fra Ford

I tillegg til S-Max og Grand C-Max er det snart klart for en ny 7-seter fra Ford

Publisert

Som navnet antyder, er nykommeren basert på varebilen Connect, og som personbil er navnet Tourneo Connect. Førermiljøet og dashbordet er i praksis nærmest identisk med utgangspunktet.

Bilen kommer som både 5-seter og 7-seter, men vil du ha 7-seter er det Grand Tourneo Connect som gjelder.

Greie kjøreegenskaper
Denne uken har vi kjørt nykommeren på varierte veier i München-området. Selv om Ford gjør sitt beste for å overbevise oss om at bilen kjører bra og er meget komfortabel, er det liten tvil om at det er et par trinn opp til familiebiler som Mondeo og Kuga når det gjelder hjuloppheng, styrefølelse og kjøreopplevelse.

Også de andre 7-seterene i produktprogrammet – S-Max og Grand C-Max – har adoptert mer av de typiske Ford-genene når det gjelder kjøredynamikk enn Tourneo, men ikke misforstå: Til tross for sitt utgangspunkt som rommelig varebil med kasseform og forholdsvis høyt tyngdepunkt, har Tourneo Connect absolutt akseptable kjøreegenskaper.

Praktisk og fleksibel
Rommelig og praktisk, det er stikkord for nykommeren. Den kjennetegnes av store skyvedører på hver side, topphengslet bakluke og forholdsvis lav lasteterskel.

De syv setene kan arrangeres i et stort antall varianter, avhengig av hvor mange seter du har behov for å bruke. Tredje seterad kan skyves i lengderetningen for å prioritere bagasjeplass eller benplass.

Hvert av setene i andre og tredje rad kan felles flatt ned eller foldes sammen og vippes opp i stående stilling.

Ryggen på passasjersetet foran kan legges ned, og dermed har du en lastelengde på nærmere 3,5 meter. Det nye gulvteppet kan med andre ord fraktes hjem uten at det stikker ut gjennom bakluken.

Tre motorvarianter
På det norske markedet leveres bilen med tre motoralternativer og to utstyrsnivåer.

Du kan velge mellom to dieselmotorer, begge 1,6-liter med enten 95 eller 115 hk. Bensinmotoren er den imponerende 3-sylindrede EcoBoost-motoren med 100 hk, som vi tidligere har stiftet bekjentskap med i Fiesta og Focus.

Automatgir i kombinasjon med 1,6-liters EcoBoost-motor med 150 hk er på plass på vårparten.

Prisene starter på 266.400 kroner med utstyrsnivå Trend.

Vil du ha utstyr som Active City Stop, parkeringssensorer, cruise control, panorama soltak og to-sone klimaanlegg, må du velge nivå Titanium. Da starter prisene på kr 316.400 for 5-seteren, mens storebror koster 20.000 kroner mer inkludert syv seter.

Ford-importøren har ikke noe konkret tall for hvor mange Tourneo Connect som skal selges i 2014, men de har god tro på at de skal bli «best i segmentet». Da må de nærme seg 200 biler for å slå VW Caddy.

FAKTA Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium

Motor:

4-syl. diesel, 1560 ccm

Effekt:

70 kW (95 hk) v/3750 o/min.
230 Nm v/1500 o/min.

Mål:

481 x 183 x 185 cm (L/B/H)

Akselavstand:

306 cm

Egenvekt m/fører:

1508 kg

Bagasjevolum:

322-2761 liter

Aks. 0-100 km/t:

14,7 sek.

Toppfart:

160 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,46 l/mil

CO2-utslipp:

121 g/km

Pris fra:

kr 300.400

Pris som prøvekjørt:

kr 336.400

Lansering i Norge:

Januar 2014

Konkurrenter: Først og fremst VW Caddy, men også Citroën Berlingo, Nissan NV200 Evalia, Peugeot Partner og Fiat Doblo.

Powered by Labrador CMS