-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Iveco Bus lanserer fire nye modeller
Med eDaily utvider Iveco Bus minibussutvalget med en utslippsfri løsning som er utviklet for transport i byer og over lengre distanser.
Nå er Daily tilgjengelig som en helelektrisk Line-modell, i tråd med utviklingen av mobilitet og med nye og strengere utslippsregler i mange storbyer. Nye eDaily har plass til opptil 22 passasjerer, og den fås også som chassismodell, slik at påbyggere kan gå over til elektriske kjøretøy.
Den nye synkrone elmotoren som sitter bak i kjøretøyet, gir ifølge produsenten god effektivitet og konstant kraft med 140 kW (190 hk) maksimal effekt og 400 Nm maks dreiemoment).
Energiforbruket kan tilpasses gjennom kjøremodi, slik at føreren enten kan velge maksimal effekt eller redusere energiforbruket. eDaily har tre modi for regenerering, inkludert kjøring med én pedal, og den konverterer kinetisk bremseenergi til elektrisitet, noe som reduserer energiforbruket og bremseslitasjen.
Tre batteripakker
Nye eDaily har tre batteripakker, hver på 37 kWt, noe som gir en total kapasitet på 111 kWt. Batteriene er montert i chassiset for å minimere påvirkningen på karosseriet.
Batteripakkene er utviklet av FPT, og har celler med en unik litium-ionteknologi med høy energitetthet (265 Wt/kg på cellenivå), klasseledende tilgjengelig energi på hele 95 prosent samt lavere vekt (270 kg).
Iveco oppgir ikke rekkevidde basert på WLTP, men sier maks ladehastighet ved hurtiglading er 80 kW. Ladeporten sitter foran på eDaily. Bak et skyvelokk som beskytter kontakten mot vann og støv, er det en LED-indikator som viser ladestatus og ladenivå.
Det finnes elektriske kraftuttak på opptil 15 kW til å drive ekstrautstyr som klimaanlegg for passasjerer eller en rullestolrampe.
Produsenten lover flere helelektriske versjoner av eDaily senere i 2024, for eksempel eDaily Access. eDaily Line-modellen kan bestilles i hele Europa, og leveres fra begynnelsen av neste år.
Helelektrisk versjon: nye Crossway Low Entry Elec
Lanseringen av Crossway Low Entry Elec markerer Iveco Bus’ neste skritt på veien mot å tilby enda mer bærekraftig mobilitet. Helelektriske Crossway LE kombinerer funksjonene Crossway-modellene er kjent for – i kombinasjon med fordelene elektrisk mobilitet byr på.
• Nyeste generasjon batterier med høy energitetthet.
• Maksimal modularitet med mulighet for å velge antall batterier.
• Tilgjengelig som klasse I for bruk i byer, og klasse II for langdistanseoppdrag.
• En mobilitetsløsning for oppdrag som krever mange seter.
Iveco Bus er sterkt involvert i utviklingen av elektriske busser, og nå tar selskapet et nytt skritt på veien for å bidra til det grønne skiftet for langdistanseoppdrag ved å tilby en elektrisk versjon av Crossway.
Utslippsfri langtransport
Nye Crossway LE Elec fås som byvariant (klasse I), samt i en modell for langdistanseoppdrag (klasse II).
Den har en elektrisk motor med effekt på 330 kW (448 hk) og et maksimalt dreiemoment på 2200 Nm, som drives av en Li-NMC-batteripakke som er utviklet av FPT.
Dette batterikonseptet er nyeste generasjon med overlegen energitetthet og ladekapasitet. De fem, seks eller syv batteripakkene som monteres i taket og bak bussen, gir henholdsvis 346, 416 eller 485 kWt for klasse I-modellen, og 416 og 485 kWt for klasse II-modellen.
Crossway LE Elec kan lades på fem timer ved depotet ved hjelp av en COMBO CCS2-kontakt, og den kan også fås med andre lademuligheter ved stigende eller synkende pantograf. Iveco lover høy ytelse og en rekkevidde på cirka 400 kilometer.
Crossway LE Elec kan utstyres med opptil 44 seter i modellen på 12 meter og 48 seter i modellen på 13 meter, noe som gjør den anvendelig for langdistanseoppdrag som krever et kompromiss mellom sittende og stående passasjerer.
Den helelektriske modellen skal produseres ved Vysoke Myto-fabrikken i Tsjekkia, sammen med de andre modellene i Crossway-serien.
Utvider det helelektriske modellutvalget med Streetway Elec
Iveco Bus lanserer også en helelektrisk versjon av bybussen Streetway. Med denne modellen utvider selskapet modellutvalget for utslippsfri mobilitet for å oppfylle de forskjellige kravene fra de viktige markedene i Sentral-, Øst- og Sør-Europa, Afrika, Midtøsten og Asia.
Den helelektriske modellen har samme robusthet og effektivitet som de tradisjonelle Streetway-modellene, men Streetway Elec er stillegående og utslippsfri og tilbyr en helt ny mobilitetsløsning som tar hensyn til miljøet og folkehelsen. Både føreren, passasjerene og innbyggerne kommer til å sette pris på de støysvake egenskapene.
Nye Streetway Elec er en bybuss med lavt gulv, og den er tilgjengelig som en tolv meter lang modell. Den er utstyrt med en Voith elektrisk motor på 310 kW (421 hk), og i likhet med de øvrige elektriske modellene fra Iveco Bus, er den utstyrt med den nyeste LI-NMC-batteriteknologien fra FPT.
Denne modulære arkitekturen for energilagring gjør det mulig å velge fem, seks eller syv batteripakker, montert i taket og bak i bussen, for å oppnå henholdsvis 346, 416 eller 485 kWt. Batterikapasiteten gir en rekkevidde på opptil 400 km.
Den er utviklet for å brukes hele dagen og lades ved depotet om natten ved hjelp av en COMBO 2 CSS-kontakt (ladetiden er opptil fem timer avhengig av ladesystemets kapasitet, maksimalt 150 kW).
Streetway Elec kan fås med to eller tre dører, og den har plass til mer enn 90 passasjerer. Tilgjengeligheten for passasjerer er forbedret med et nytt område med fem seter bak i bussen.
Neste generasjons E-Way
Iveco Bus har fokus på elektromobilitet og mer enn 20 års erfaring med trolleybusser, hybridbusser og elektriske busser med batteri. Siden lanseringen har E-Way-modellene vist seg å være svært pålitelige og effektive. Nesten 1000 enheter er i bruk i mer enn tolv land i Europa, og de har kjørt mer enn 55 000 000 kilometer.
Selskapet fortsetter å videreutvikle E-Way for å tilby kundene det beste innen elektrisk mobilitet, og neste generasjon er det nyeste skrittet på veien mot karbonfri mobilitet.
En av de største nyhetene for E-Way er utviklingen av energilagring og det modulære konseptet. Med fem til ni batteripakker avhengig av modell, er den designet med mål om å oppfylle de ulike operatørenes krav når det gjelder daglig rekkevidde og passasjerkapasitet.
Den er basert på nyeste NMC-batteriteknologien som FPT har utviklet for Iveco Bus, med kapasitet på 69,3 kWt per enhet.
Med denne teknologien kan leddbussversjonen av E-Way nå lades over natten ved depotet. Den forbedrede batterikapasiteten gir en rekkevidde på opptil 400 km, avhengig av driftsforholdene.
Alle modeller vil gradvis kunne leveres med disse nye batteriene, som er fordelt mellom taket og rom bak i kjøretøyet:
Midibussene i E-Way-sortimentet får kapasitet på 346 kWt med fem batteripakker i modellen på 9,5 meter, og 346 kWt med fem batteripakker eller 416 kWt med seks batteripakker i modellen på 10,7 meter. De kan lades ved depotet ved hjelp av Combo 2 CSS-kontakt.
Tolv meter lange E-Way fås med to lademodi basert på tiltenkt bruk. Lading via Combo 2 CSS-kontakt ved depotet, eller lading via stigende eller synkende pantograf. En kombinasjon av fem til syv batteripakker for en total kapasitet på 346, 416 eller 485 kWt optimaliserer bussens ytelse.
Leddbussversjonen kan både lades via Combo 2 CSS-kontakt ved depotet, og via stigende eller synkende pantograf, og den kan utstyres med fra seks til ni batteripakker for 416, 485, 554 eller 624 kWt.
Modellene på 12 og 18 meter vil fortsatt kunne fås i BRT-versjoner (Bus Rapid Service), med navnet Linium.
E-Way utstyres med den nye elektriske motoren Elfa III fra Siemens, som leverer en maksimal effekt på 185 kW (3000 Nm) for modellene på 9,5, 10,7 og 12 meter, og 330 kW (5000 Nm) for leddbussversjonen på 18 meter, samt en ny foraksel for 8,2 tonn.
Neste generasjons E-Way har også ny batteribeskyttelse på taket, med en lukedesign som gir enkel tilgang til batteriene. Det fører til at høyden er mindre enn 3300 mm.
For termisk komfort har den nye generasjonen E-Way også en CO2-varmepumpe med forbedret luftfordeling.
Sammenlignet med forrige generasjons E-Way-modeller gjør disse nye teknologiske funksjonene og de nye batteriene det mulig å optimalisere balansen mellom passasjerkapasitet og energi.
Neste generasjons E-Way leveres fra andre halvdel av 2024. De tolv meter lange modellene leveres først.