-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skal leve i 50 år
Bilen som (nesten) varer evig
Over hele verden utvikles det nye elbiler. Ofte fra folk man ikke ante drev med slikt, og etter oppskrifter som er vel så mye drøm som realisme. Her kommer en ny tysker som skal vare like lenge som Metusalem.
Selvfølgelig kom jeg til å tenke på det gamle rimet fra de litt mer avanserte barnehagene:
«Bare vent/alle får/ Sara fikk da hu var nitti år»
Her kommer bilbransjens nye Sara. De som står bak – E.Volution kaller de seg – antyder i hvert fall 50 år før den må fornyes.
En blanding av off-roader og varebil er den ment å bli. Med en sirkulærøkonomi-oppskrift som antyder full oppgradering på et reproduksjons-anlegg hvert femte år, for å kunne ta del i alle oppdateringene.
Da vil for eksempel de utbyttede batteriene kunne brukes i 20 år til som el-kilde for hjem eller hytte.
Netto null
Men fremdrift skal ikke bare bli el – en rekkevidde-forlenger, forbrenningsmotor heter det visst – skal supplere. Men den skal gå på biogass og bidra til et netto-null fotavtrykk.
Selve bilen, E.Volution Space heter den, vil få et 40 kWt stort batteri, som betyr 150 km. Nok for det daglige brød, men med forbrenningsmotoren er vi oppe i 600 km i tillegg, og bare fem minutters fylling for nye 650 km.
Bilen selv er bygget for praktisk bruk og ikke for fashion. Med et design som man også håper skal kunne overleve 50 år.
To lengder
Den skal komme i to akselavstander med kapasitet 5 eller 7 (8) mennesker om bord. De bør være lette, for nyttelast er 650 kg, men setter du dem på hengeren blir passasjerfaktoren bedre: 3,5 tonn bremset henger kan den trekke.
Det er en drivaksel i hver ende (styring også der bak, med forsiktige utslag) og toppfarten er begrenset til 160 km/t.
Målene er 409 eller 492 cm i lengden, 192 cm i bredden og 194 i høyden.
Hvis det er noe i denne oppskriften som får repetisjon-delen av hjernen til å vibrere, er ikke det så rart.
Mannen bak ideen – for det er ikke mer foreløpig – og som satt hjemme og drodlet er professor Günther Schuh – den tekniske høyskolen i Aachen, der han og hans følgere tidligere har presentert og fått i produksjon, både StreetScooter og e-GO. Space har litt av de samme både linjene og argumentene.
Se ikke bort fra at han også får til dette.