-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford E-Transit Custom: Ny storselger på gang
I dag slipper Ford endelig mer informasjon om den lenge varslede E-Transit Custom. Denne blir garantert populær blant norske varebilkunder.
Med opptil 1.100 kilo nyttelast, opptil 2.000 kilo tilhengerkapasitet, ladeeffekt opptil 125 kW og opptil 380 kilometer rekkevidde satser Ford på å ta et solid jafs av markedet for elektriske varebiler med.
Som vi har vært inne på tidligere har ikke Ford stått fremst i køen for å komme inn på elektrifiseringsvorspielet i varebilmarkedet. Blant annet brukte de en god slump med tid og penger på utvikling av Transit Custom i ladbar hybrid-versjon, som ikke har blitt noen stor volumselger – i alle fall ikke i Norge.
E-Transit begynner allerede å gjøre seg gjeldende på registreringsstatistikken. Derfor er det knyttet høye forventninger til hva lillebror E-Transit Custom kan utrette når den snart entrer markedet – i et segment med betydelig høyere volum.
Ford tar fremdeles noe forbehold ved omtale av rekkevidden, men skriver at «den har en forventet helelektrisk rekkevidde på opptil 380 kilometer», og den kan hurtiglades med ladeeffekt på opptil 125 kW.
Nyttelastkapasiteten oppgis til opptil 1.100 kilo og maksimal tilhengervekt er 2.000 kilo, begge deler selvsagt avhengig av type konfigurasjon på bilen.
Tallene ser rimelig konkurransedyktige ut, for eksempel om man sammenligner med Stellantis-søsknene Citroën ë-Jumpy, Fiat e-Scudo, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert, samt stebroren Toyota Proace Electric.
Disse har oppgitt rekkevidde på inntil 330 kilometer, hurtiglading opptil 100 kW og opptil 1.000 kilo tilhengervekt og 927 kilo nyttelast (Toyota oppgir ett tonn).
Ford opplyser at de har tatt i bruk neste generasjons batteriteknologi. E-Transit Customs 400 Volt, 74 kWh utnyttbare batteripakke (83 kWt brutto) bruker avanserte 82 Ah pose-celler. Dette er en teknologi som den deler med Ford F-150 Lightning, som leverer ytterligere 12 prosent mer energitetthet enn batteriet som sitter i E-Transit.
Kunder kan velge mellom en ytelse på 100 kW eller 160 kW (135 HK eller 217 HK), som begge har et dreiemoment på 415 Nm. Dermed blir det i hovedsak på akselerasjonen man vil merke forskjell mellom de to effektvariantene.
Den elektriske motoren er montert direkte i gulvets konstruksjon. Det betyr at det ikke er behov for en dedikert travers for denne. Motoren er også rotert 90 grader for å få maksimalt ut av lasterommet og redusere vekt.
E-Transit Custom er ifølge Ford den første elektriske bilen som bruker dampinjisert varmepumpeteknologi for å varme og kjøle ned førerkupeen i bilen. Det nye systemet, som er standard i denne modellen, er utviklet for å forbedre energieffektiviteten og gi lengre elektrisk rekkevidde.
Samtidig blir det mulig å benytte seg av enpedalkjøring. Systemet gjør at fører kan stoppe varebilen uten å bruke bremsepedalen når den kjøres i enpedalmodus, og er utviklet for å bruke friksjonsbremsing ofte nok for å forhindre at bremseskivene ruster.
Ford hevder dessuten at det uavhengige hjulopphenget bak «leverer en kjøreopplevelse på et helt nytt nivå for kundene». Denne påstanden har vi foreløpig kun Fords egne ord på, så hvor godt dette stemmer får vi komme tilbake til etter at vi har fått prøve bilen selv.
Ombordladeren, en 11 kW AC 3-fas, gjør at varebilen kan fullades på 7,8 timer. Den støtter også DC-hurtiglading på opptil 125 kW. Da tar det 41 minutter å lade den opp fra 15 - 80 %. E-Transit Custom er utstyrt med en ny ladeprofil som i laboratorieforsøk viser at man kan få opp mot 38 km elektrisk rekkevidde etter bare 5 minutter lading fra en 125 kW hurtiglader, for den som skulle trenge det.
Bilen er selvsagt nett-tilkoblet, og med skyløsninger og digitale teknologier kan «alt» hele tiden forbedres og oppdateres ved bruk av Ford Power-Up trådløse OTA- (Over the air) software-oppdateringer.
Mer enn 30 separate moduler i E-Transit Custom kan oppdateres trådløst, over nett, ved hjelp av Ford Power-Up. Dette er forbedringer som kan gå på alt fra kjøretøyets ytelse, kvalitetsforbedringer og oppdateringer av eksisterende tjenester og funksjoner.
Det kan også legges til helt nye tjenester og funksjoner. De fleste oppdateringene er ferdig utført på under to minutter og kan planlegges for å unngå nedetid. Batteripakken kommer med en omfattende standardgaranti på 8 år/160 000 km for alle høyspenningskomponenter.
Husk å få med deg disse:
-
– Dette er akkurat slik vi ser for oss at mange varebileiere og flåte-administratorer føler seg nå
-
– Endelig får vi helelektriske varebiler som kan klare våre lengste kjøreruter
-
Kjedelig med elektrisk varebil, sa du?
-
Prøvekjørt: Ford E-Transit
-
Fords nye profftilværelse
-
Ford inkluderer serviceavtale
-
Ford i støtet
Nye E-Transit Custom har fått en større kupe og mer plass til sikker oppbevaring enn den utgående modellen. Det rattmonterte giret, den elektroniske håndbremsen og det spesielle rattet gjør det lett å komme seg ut av bilen på den andre siden av førerplassen. Dette kan være praktisk når man må parkere på trange steder eller unngå å gå rett ut i trafikken. Ford introduserer også, for første gang i segmentet, en takmontert kollisjonspute. Dette øker fleksibiliteten i kupeen og gir plass til å lagre en pc i dashbordet.
Leveringsassistent: Når denne programmerbare funksjonen er påslått og føreren setter bilens girvelger i park, kan bilen automatisk lukke alle åpne vinduer, sette på varsellys og sørge for at bilens dører låses når føreren har forlatt bilen. Når leveringen er gjort og føreren kommer tilbake igjen, låses bilen automatisk opp og vinduene lukkes opp slik de var før bilen stoppet for å gjøre en levering.
Digital nøkkel: Dette systemet fungerer som et nøkkelkort på et hotell med basis i NFC teknologi. I stedet for at operatører skal bruke mye tid på håndtering av flere nøkler, kan de enkelt gi tilgang til mange og holde oversikt over NFC nøkler og kjøretøy.
ProPower Ombord:Akkurat som i nye E-Transit kommer E-Transit Custom med ProPower Ombord. Dette er et unikt system som gjør bilen om til en energikilde der utstyr og verktøy kan brukes med inntil 2,3 kW.
Varerommet i nye E-Transit Custom har blitt senket, sammenlignet med forrige generasjon Transit Custom. Høyden på varebilen er like under 2 meter. Dette gjør det mulig å komme seg inn i parkeringshus med lav takhøyde eller levere varer der det er lavt under taket.
Listen av førerassistanseprogrammer er selvsagt lang: Blant teknologiene er antikollisjonssystem, filskiftevarsler, trafikkskiltgjenkjenning, cruisekontroll med justerbar hastighetsholder, parkeringssensorer foran og bak og ryggekamera.
Standard er også en 13 tommers berøringsskjerm som er rettet mot føreren, utstyrt med Fords avanserte SYNC4 kommunikasjons- og infotainmentsystem. Dette er koblet opp mot et nytt 5G-modem som sørger for superrask forbindelse til Ford Pros mange tjenester og software.
Driver Focus Mode er en fiffig ny løsning som bruker sensorer for å fordele varme og ventilasjon mot plasser inni kupeen der det er registrert at det sitter noen. Den intelligente frontruta, som først ble introdusert i Kuga, sørger også for at temperatur og fuktighet i kupeen hele tiden overvåkes og aktiverer automatisk små mengder varme og luft for å holde duggen på frontruta borte.
Ford Pro Mobil Service, som er et rullende verksted som hjelper deg enten du er hjemme eller på jobb, vil også bli tilbudt i Norge i utvalgte områder. Det er anslått at mer enn 70 % av planlagt vedlikehold kan utføres av Ford Pro Mobil Service.
– Vi har allerede en enorm interesse for nye E-Transit her i Norge. Med nye E-Transit Custom vil vi garantert oppleve en veldig stor etterspørsel på det norske markedet, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.